Trends & meer

Weg met de wegwerpcultuur, ga voor duurzaam

Duurzaam, ecologisch, milieuvriendelijk. We kunnen er niet meer omheen, en dat moeten we klaarblijkelijk ook niet willen. Gezien de sombere rapporten over de toestand van Moeder Aarde en ons klimaat moeten we anders gaan leven. Dus weg met de wegwerpcultuur. De branche van promotieartikelen en relatiegeschenken heeft de signalen goed begrepen. Zij hebben zelfs al kleding van gerecyclede frisdrankflessen in hun assortiment.

Het is nog niet zo lang geleden dat bedrijven relatiegeschenken en promotieartikelen bij honderden tegelijk bestelden. Ondanks de wetenschap dat het gros wordt weggegooid of in een stoffig hoekje op de vliering de vergetelheid tegemoet gaat.

Duurzame standaard

De tijd van de plastic sleutelhanger en dito balpen is voorbij, weet deskundige Marcel Venix. ,,Hoewel de prijs in onze branche nog steeds wel leidend is, merk je dat er een omslag plaatsvindt. Het wordt steeds belangrijker dat we certificaten kunnen overleggen, dat een product daadwerkelijk voldoet aan de gevraagde duurzame standaard.”

De voetafdruk van het product wordt dit ook wel genoemd. Ondernemingen halen nu producten ter promotie van hun toko of om relaties te behagen in huis, waarachter een gedachte of betekenis zit. Die beter zijn voor mens en milieu. Langer meegaan, of zijn gemaakt van hergebruikte materialen. Vroeger werden spullen gemaakt, waarbij er veel water werd verspild. Dat wordt steeds minder.

Herbruikbare waterflessen zijn bijna ingeburgerd. Want iedereen sport, jogt, wandelt en drinkt dan water. Is de fles leeg, wordt-ie opnieuw gevuld en zo tot in het oneindige. Waarbij steeds de naam of het logo van de gulle gever te zien is. Herhaling is de kracht van de boodschap, toch?

Papier

We gaan hier niet meer vertellen hoeveel bomen er worden gekapt om papier te maken. Voor de energievretende productie van een boek, krant of jaarverslag zijn land, water en chemicaliën vereist. Gelukkig gaat een toenemend aantal producenten over op hout en water besparende methoden. Een bedrijf dat duurzaamheid in woord belijdt, laat dat zien door notitieboekjes van steenpapier te schenken. Nauwelijks tot geen CO2-uitstoot, daar doen we het voor.

Een alternatief is een mini-whiteboardnotitieblok: steeds weer uitwisbaar. Eentje van milieuvriendelijk karton kan ook. Te beschrijven met een ecologische pen. Wie liever op een heel andere manier wil laten zien alleen het beste met de wereld voor te hebben, heeft inmiddels volop keuze.

Papier behoort natuurlijk niet vandaag op morgen tot het verleden. Dagelijks wordt er volop geprint. Wel is het mogelijk om voor onder andere bijsluiters, handleidingen, rapporten en officiële documenten te kiezen voor de minst belastende papiersoorten. Chloorvrij papier (keurmerk TFC) is er eentje, als ook papier met FSC- of PEFC-label: voor elke boom die wordt geveld, wordt een nieuwe geplant.

Levende producten

Een goede suggestie vinden we om de printer op kantoor weg te doen en voor zakelijk drukwerk naar een ecologische drukkerij te gaan. Komen we automatisch aan het hoofdstuk inkt. Biologisch afbreekbare inkt bestaat. Inkt uit soja of lijnzaad wordt hier en daar ook al toegepast, maar het procedé staat nog in de kinderschoenen.

Want hoewel de zware metalen lood, cadmium en chroom niet meer mogen worden gebruikt, zit er nog genoeg troep in inkt. Pas als er ecologische vervangers zijn voor die schadelijke pigmenten, harsen, verdunners en hulpstoffen die de eigenschappen van de inkt helpen verbeteren, is een nieuwe stap naar duurzaamheid gezet.

De katoenen tasjes zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Biologische theeboxen, vogelhuisjes, zaklampen en opladers op zonne-energie komen erbij. De vraag naar ‘levende’ producten is stijgende. Denk hierbij aan bloemen voor op kantoor, zuurstofplantjes, zaadjes of kruiden.

Duurzaam textiel

Duurzaam textiel mag niet ontbreken in deze uitgebreide, zij het niet uitputtende opsomming van giften en geschenken. Fleecedekens te kust en te keur, en handdoeken in diverse maten en voor diverse gelegenheden zoals sauna, sport en strand.

Een nieuwe trend vormen producten, gemaakt van rPET (of RPET, voluit hergebruikte polyethyleentereftalaat). RPET is voor 100 procent gemaakt van gerecyclede PET-frisdrankflessen en zou volgens sommige onderzoekers de duurzaamste textielvezel zijn en de meeste natuurlijke, ook biologische vezels in de schaduw stellen. Bij een Nederlandse winkelketen zijn hoofdkussens en dekbedden van dit materiaal te koop.

Nekkoorden (lanyards), waaraan je sleutels en badges kunt hangen, hebben vandaag de dag een vorig leven als frisdrankfles. Andere promotieartikelen van rPET zijn onder meer caps (honkbalpetjes), tassen, paraplu’s en zelfs kleding. Een Engelse fabrikant maakt kleurrijke regenjassen van rPET. Voor een jas zijn ongeveer 20 flessen nodig, lezen we.

Productie van kleding

Naast rPET-kleren is er een groot aanbod aan duurzame kleding. T-shirts, polo’s, sweaters, vesten en broeken die worden van stoffen die het milieu niet zo enorm belasten als die van katoen. Voor katoen is naast tonnen kunstmest onder meer veel water nodig, en zoals we hierboven al zeiden: die verspilling moet over zijn. Linnen en hennep zijn uitstekende duurzame alternatieven.

De productie van de kleding telt zwaar mee bij de vraag of die duurzaam is of niet. Het is geen geheim dat de werkomstandigheden voor textielarbeiders in Aziatische landen belabberd zijn. Dus is het gerechtigd ons af te vragen of we dat goedkope truitje wel moeten kopen, als we weten dat de makers daarvan worden uitgebuit.

Europa

Daar komt nog iets bij. Een sterk ‘vervuilende’ factor is transport van massagoederen van de ene kant van de wereld naar de andere. Daar is eveneens een kentering ten goede te bespeuren. De productie van promotieartikelen in Europa wordt langzamerhand een serieuze optie voor ondernemers die denken aan de toekomst, aan onze kinderen. 2030 is het zo. (Dan moet de uitstoot van broeikasgassen in Europa met minstens 55 procent zijn teruggebracht.)

Nu we het toch over transport hebben: een prima gadget is een duurzame USB-auto-oplader. Daarmee kan de autogebruiker lange tijd veilig op weg. Want ze zijn zo gemaakt, dat het mobieltje of het notebook probleemloos aan de lader kan worden gelegd. De bestuurder hoeft niet meer te priegelen en kan zijn aandacht bij het verkeer houden.

Een stapje verder is de van natuurlijke en biologisch afbreekbare stoffen gemaakt eco car charger, met meerdere USB-poorten, zodat twee of drie apparaten kunnen worden aangesloten. De GSM van de passagier, om eens wat te noemen. Sommige veiligheidsautoladers hebben een ingebouwde gordelsnijder en glasbreker.

Alles is te bedrukken met merk- of bedrijfsnaam, logo of een passende slogan. ‘Doe als bedrijf X, doe het groen’, zoiets.

Creatieve geesten genoeg. Van die medewerkers met goede ideeën voor een premium, om maximale aandacht voor hun bedrijf te genereren. Jammer dat het enthousiasme van de beslissers afneemt als blijkt dat het idee niet een, twee, drie uit te voeren is. Wanhoopt echter niet, want menig branchegenoot wil maar al te graag aan de slag met dat verzoek om een product of een hele reeks producten op maat te maken voor de klant.

Nieuwsbank banner