Trends & meer

Uitdagingen bij het elektrificeren van uw wagenpark

Vriend en vijand zijn het erover eens: het Nederlandse wagenpark rijdt in de toekomst grotendeels elektrisch. De aanschaf of het leasen van elektrische wagens is allang niet meer de grootste uitdaging om deze doelstelling te bereiken. Die ligt in het realiseren van een optimale laadinfrastructuur.

Voordelen elektrisch wagenpark

De voordelen van elektrische wagens in je wagenpark zijn al enige tijd duidelijk. Dankzij de toegenomen actieradius zijn elektrische personenwagens uitstekend in te zetten voor zakelijk gebruik. Dat geldt inmiddels ook voor bestelbusjes. Minder onderdelen onder de motorkap zorgen voor lagere onderhoudskosten en het energieverbruik is goedkoper. Tel daar de fiscale voordelen bij op, lagere bijtelling, en de keuze voor elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. Eén op de vier zakelijke leaserijders kiest inmiddels voor een elektrische auto.

Duurzaam ondernemen

Aanbieders van laadoplossingen zien de argumenten om het wagenpark te elektrificeren verschuiven. Naast het fiscale verhaal en de lagere onderhoudskosten willen steeds meer bedrijven bijdragen aan vermindering van de CO2-uitstoot. Klanten, maar ook werknemers, verwachten van hen een bijdrage op dit vlak. Elektrificatie van je wagenpark past binnen maatschappelijk verantwoord, duurzaam ondernemen en aantrekkelijk werkgeverschap.

Ook vanwege politieke besluiten kunnen bedrijven straks niet meer om de elektrische wagen heen. In 2025 gaan minimaal dertig steden in Nederland emissieloze zones voor bedrijfswagens instellen. Een coalitie van grote bedrijven en enkele gemeentes pleit voor strengere duurzaamheidseisen aan alle nieuwe leaseauto’s vanaf 2025. De kans is reëel dat de overheid in de nabije toekomst alleen nog emissieloze leasewagens toestaat. Wie slim is speelt tijdig op deze ontwikkelingen in.

Laadinfrastructuur en stroomcapaciteit

Het realiseren van een optimale laadinfrastructuur kan een uitdaging zijn. Kleine bedrijfjes of bedrijven die bescheiden willen beginnen met één of twee laadpalen zullen weinig obstakels tegenkomen. Wie het aantal laadpunten fors wil uitbreiden, kan al snel op een ‘tekort aan stroom’ of andere problemen stuiten.

De capaciteit van de stroomvoorziening in en rond het bedrijfspand zal omhoog moeten om een groot aantal auto’s tegelijk te kunnen laden. In hoeverre dat tot hoge extra kosten leidt, hangt af van de benodigde aanpassingen. Oudere panden zijn bijvoorbeeld nog op ruimere energieafname berekend dan nieuwe gebouwen. Ligt de traforuimte verder weg, dan kan bekabeling in de tonnen lopen. Ten slotte is het mogelijk dat de netbeheerder aangeeft dat uitbreiding op de betreffende plek (nog) niet mogelijk is, omdat het net de gevraagde stroomcapaciteit niet kan leveren.

Zelf energie opwekken

Nederland heeft een betrouwbaar en veilig energienet, maar vraag en aanbod van energie zijn niet overal goed op elkaar afgestemd. Op sommige plaatsen is de netcapaciteit niet voldoende, terwijl andere gebieden een overcapaciteit hebben, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van windmolen- of zonneparken.

Steeds meer bedrijven overwegen hun eigen energie op te wekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Dat is financieel aantrekkelijk, past in duurzaam ondernemerschap en zou bijvoorbeeld het elektrische wagenpark van energie kunnen voorzien. Zonnepanelen verschijnen in rap tempo op daken van bedrijfspanden, maar kunnen ook als overkapping op de parkeerplaats gebruikt worden. Bij grote supermarkten in Frankrijk gebeurt dat steeds vaker en bieden ze bezoekers nog een aangename plek in de schaduw ook.

Energie die je opwekt en niet direct gebruikt, wordt teruggeleverd aan het net. Alleen bij kleinverbruikers mag die gesaldeerd worden. Voor grootverbruikers gelden op dit moment subsidies per opgewekt kilowattuur. Het wachten is op betaalbare batterijen zodat bedrijven zelf de opgewekte energie kunnen opslaan om op piekmomenten voor eigen doeleinden te gebruiken.

Wie betaalt de rekening?

Bedrijven die over een eigen pand en parkeerplaats beschikken kunnen het tempo van elektrificatie van hun wagenpark voor een groot deel zelf bepalen. Mits de netbeheerder de stroomcapaciteit kan aanpassen en de gemeente geen problemen ziet. Wie een pand huurt en graag overstapt op elektrische wagens, zal in gesprek moeten met de verhuurder over het realiseren van een adequate laadinfrastructuur. Sommige verhuurders houden de boot nog af.

Wanneer er wel overeenstemming is voor het plaatsen van laadpalen rond een huurpand, kan discussie ontstaan over de rekening. Erik Claassen (Ecoleon) zegt hierover: “Ik kan me voorstellen dat het aanbieden van een goede laadinfrastructuur in de nabije toekomst een service is die we van kantooreigenaren verwachten. Steeds meer huurders zullen erom vragen.”

Thuis laden

Vaak kiezen bedrijven voor een combinatie van thuis en op kantoor laden. Wanneer mensen een eigen parkeerplek bij hun huis hebben, is een laadpunt eenvoudig te realiseren. Is dat niet het geval, dan moet meestal een laadplek aangevraagd worden bij de gemeente. De ratio tussen het aantal laadplekken thuis en op kantoor hangt sterk af van het type bedrijf. Zo worden in een koeriersbedrijf de auto’s aan het einde van de dag teruggebracht naar de bedrijfsparkeerplaats. Bij een it-bedrijf of accountantskantoor reizen medewerkers vaak vanaf huis naar klanten toe. Aanbieders van laadoplossingen en leaseorganisaties hebben hier ervaring mee en kunnen meedenken over de optimale verdeling van laadplekken.

Wat betreft de kosten is het laden op kantoor het meest voordelig. Het zakelijke stroomtarief is lager dan het tarief dat mensen thuis betalen. Laden onderweg, bijvoorbeeld bij snellaadstations langs de snelweg, is het duurst.

Sociaal laadgedrag

Bij veel bedrijven is het aantal elektrische wagens groter dan het aantal laadpunten. Dat vraagt om rekening houden met elkaar. Wie om 8 uur ’s morgens op kantoor arriveert, zou zijn auto de hele dag aan de lader kunnen laten staan. Maar aangezien de accu halverwege de dag voldoende is opgeladen, is het wel zo sociaal om je auto even te verplaatsen. Zo kan een collega ook met een opgeladen auto op weg.

Om ruzies te voorkomen is het handig om binnen het bedrijf afspraken te maken. Bedrijven werken met een laadschema of passen creatieve oplossingen toe. Parkeerschijven met het telefoonnummer van de berijder, of de receptioniste, achter de voorruit bijvoorbeeld.

Klaar voor de toekomst

Claassen raadt aan om de laadinfrastructuur zo goed mogelijk in te richten op de toekomst. “Probeer vooruit te denken en vraag capaciteitsuitbreiding aan bij de netbeheerder waarmee je een flink aantal jaren vooruit kan”, zegt hij. “Richt je parkeerplaats in één keer toekomstbestendig in, zodat je niet steeds opnieuw extra kosten hebt om bijvoorbeeld twee nieuwe laadpalen te plaatsen.”

Ten slotte geeft hij als overweging mee dat accu’s niet altijd vol geladen hoeven te worden. Opladen tot zeventig of tachtig procent van de maximale laadcapaciteit is ook mogelijk en zelfs beter voor de accu. Zo creëer je de mogelijkheid om meer auto’s te laden binnen de capaciteit van je laadinfrastructuur.

Nieuwsbank banner