Trends & meer

Goede koffie versterkt de binding op de werkvloer

Koffie speelt een belangrijke rol bij de terugkeer naar kantoor. Wie thuiswerken afwisselt met ontmoetingen met collega’s, drinkt daar graag een kop goede koffie bij. Om de binding op de werkvloer te versterken, pakken sommige werkgevers daar flink mee uit. Zelfs een barista inschakelen is mogelijk.

Bijna iedereen is tegenwoordig gewend om een kop koffie van goede kwaliteit te drinken. Thuiswerkers draaien hun hand niet meer om voor een latte macchiato of een flat white. Soms gaat daar melk in op basis van soja, haver of amandelen. Op de werkvloer verwachten mensen hierdoor ook meer van de koffie. Voor werkgevers die hun teams graag vaker willen zien op kantoor, kan investeren in koffie waardevol zijn, vertelt sales- en marketingmanager in koffie Sabrina Jansen. “Het maakt een terugkeer op kantoor aantrekkelijker. Koffie speelt zo een belangrijke rol als bindmiddel op de werkvloer.”

Barista’s die iedereen voorzien van een eigen soort en smaak koffie, zijn de ultieme manier om de beleving op kantoor te versterken. Deze vakman of -vrouw bereidt, decoreert en serveert de koffie. Een barista op de werkvloer past heel goed in de trend van hippe koffiebarretjes die je ook in het straatbeeld veel ziet, zegt koffiebrander Marc van Berkel. Deze vakman of -vrouw schenkt niet alleen een topkwaliteit koffie, maar vertelt daar ook een verhaal bij. “Mensen willen steeds vaker weten waar producten vandaan komen, dus ook waar en hoe de bonen zijn geteeld waarmee de koffie is gezet. Een barista geeft die informatie ook.”

Vermoedelijk zal de barista niet in alle Nederlandse kantoren een opmars maken. Wel is er onmiskenbaar iets veranderd in het koffiedrinken op kantoor de afgelopen twee jaar. De pandemie heeft dat in gang gezet. De nieuwe balans tussen thuiswerken en kantoorbezoek vraagt op veel kantoren om een herinrichting van de werklocatie. Persoonlijker en kleinschaliger werken lijkt in opkomst. Daarbij passen soms meerdere kleinere koffiemachines, of een apparaat op een centrale plek met meer ruimte eromheen. Een rij voor de koffieautomaat was ooit gezellig, maar is nu niet meer wenselijk. Dat alles vraagt flexibel maatwerk van leveranciers.


KOFFIETRENDS

  • Vers, verser, verst: verse koffiebonen, verse melk of een melkvervanger
  • Meer luxe op de werkvloer: meer koffievariëteiten, barista op kantoor
  • Het eerlijke verhaal: de handel, milieubelasting en mogelijkheden voor recycling
  • Koffie thuis: abonnementen voor de thuiswerkers

In smaken zijn er tal van trends te zien. Vers zet de toon, in de koffie (bonen) en in de melk. Een ‘wolkje’ in de koffie hoeft allang geen zuivel meer te zijn. Die kan tegenwoordig ook van haver, amandelen, kokos of soja zijn gemaakt. En een machine op kantoor biedt inmiddels meestal veel meer smaken dan zwart of cappuccino.

Bijvullen en schoonmaken

Speciale koffies aanbieden aan werknemers is een mooie extra service, maar wel een waar een en ander bij komt kijken. Handelingen als bijvullen en schoonmaken zijn intensiever. Loopt de machine vast bij het uitleveren van een caramel cappuccino, dan moet daar een specialist aan te pas komen. Bedrijven twijfelen soms of de investering zich terugverdient. Voor de koffieleverancier ligt er dan een taak om te adviseren bij die afweging.

Bij grote productielocaties zoals fabrieken, ziekenhuizen en scholen zijn minder verschuivingen te zien. De coronacrisis heeft nauwelijks geleid tot veel thuiswerken en de vraag is er stabiel gebleven. Jansen schat dat dit zo’n 60% van de markt omvat. In de overige 40% gaat het om kantoren waar nu wordt gepuzzeld hoe de balans tussen thuis en op locatie werken eruit gaat zien. En daarmee hoe medewerkers hun koffie gaan drinken.

Keurmerken

Of het nu gaat om een verzekeringskantoor of een fabriekslocatie, koffie met een keurmerk is inmiddels overal de standaard. Daarin is keuze tussen aanbieders met elk een eigen insteek. Fair Trade Nederland (Max Havelaar) richt zich vooral op een leefbaar inkomen voor de koffieteler. Bij UTZ/Rainforest Alliance staat productie centraal waarbij telers in hun levensonderhoud kunnen voorzien en tegelijk hun leefgebied beschermen.

Keurmerken passen bij de trend om een eerlijk verhaal te vertellen over koffie. Welke bonen zitten er in de koffie en wanneer worden die geoogst?  Marc van Berkel vindt het belangrijk dat bedrijven zich ervan bewust zijn welke koffie ze inkopen. Achter de koffie zit altijd een verhaal waarin leefbare inkomens, maar ook transportkilometers uiteindelijk de duurzaamheid bepalen. Koffie uit Italië klinkt goed, maar daar worden de bonen niet geteeld. Dus extra transport is nodig. De aandacht voor het eerlijke verhaal komt onder druk te staan door de inflatie. Koffieprijs lopen torenhoog op en inkoopprijzen verdubbelen. Van Berkel hoopt dat bedrijven ondanks dat blijven kiezen voor eerlijke koffie.

Recycling bekers en drab

De wegwerpkoffiebeker verdwijnt van kantoor, als Nederland een Europese richtlijn hierover gaat uitvoeren. Dat moet vanaf 2023 een einde maken aan het weggooien van 19 miljoen koffiebekertjes per dag. Voor bedrijven betekent het dat ze op zoek moeten naar alternatieven zoals het aanbieden van servies. Of  ze moeten zelf voor de inzameling zorgen van de bij hen op kantoor gebruikte bekers, om deze vervolgens te laten recyclen. Dat laatste gebeurt al op veel plaatsen, maar volgens Jansen is een  goede recycling van bekers best een uitdaging. Op dat gebied valt er nog wel het een en ander te verbeteren.

In recycling zijn er op koffiegebied meer uitdagingen en ook kansen. Zo kan koffiedrab worden hergebruikt als voedingsstof om bijvoorbeeld oesterzwammen op te kweken. Dergelijke initiatieven zijn lokaal al ontwikkeld, zoals Rotterzwam en Zwamburg. Zij halen hiervoor koffiedik op bij bedrijven en gemeenten.

Beleving

De deskundigen vinden de toekomst van koffiedrinken op kantoor lastig te voorspellen. Helemaal zoals vroeger zal het op veel kantoren niet meer gaan, is de verwachting. Daar wordt koffiedrinken met collega’s meer een ontmoeting, en een beleving die met goede koffie samengaat.

Wie de thuiswerkers intussen een hart onder de riem wil steken, kan ook kiezen voor een koffie abonnement. Daarbij krijgen de werknemers verschillende soorten vers gebrande koffiebonen thuisgestuurd. Misschien minder gezellig dan met collega’s in de koffiecorner bijpraten, maar wel lekker.

Nieuwsbank banner