Trends & meer

Flashforward naar het kantoor van de toekomst

Het beeld van een grijze, stoffige ‘cubicle’ waarin 20 à 50 werknemers ijverig naast elkaar aan de slag zijn, is een beeld dat ons terugkatapulteert naar tientallen jaren terug. Maar ook kantoortuinen of aparte eilanden op de sales-, marketing- of IT-afdeling lijken voor de meesten tegenwoordig een vage herinnering. Want wanneer was jij voor het laatst nog op kantoor? Wanneer heb jij nog een gezellig praatje gemaakt aan het koffiezetapparaat, waarbij er meer dan 10 collega’s aanwezig waren? De meeste werknemers zijn ondertussen vertrouwd met enkele dagen kantoorwerk, waarbij ze omringd zijn door heel wat lege bureaustoelen. Een afdeling met een 2-tal werknemers in plaats van 12: dat is eerder een regel dan een uitzondering. Hierop heeft het coronavirus een belangrijke invloed gehad. Sinds COVID-19 de hoofdrol kreeg in het bedrijfsleven, werden steeds meer werknemers gestimuleerd om thuis te werken. De comfortabele kantoorstoel werd ingeruild voor de keukenstoel. Of toch niet?

Flashback naar een precoronatijdperk

Toen corona nog geen prominente rol speelde, zaten we hoogstens een uurtje aan onze laptop thuis. Een e-mailtje beantwoorden, bijlagen checken, agenda bijhouden, … Een kruk, sofa of woonkamerstoel waren voldoende als kantoormeubilair. Het meeste werk deden we immers op kantoor. Maar ook werknemers die over een echte thuiswerkplek beschikten, investeerden geen gigantische budgetten in kantoormeubilair. Een klassieke bureaustoel van de plaatselijke bouwmarkt was al voldoende als meubelstuk om thuis te werken.

Vandaag is thuiswerk heel vanzelfsprekend in het bedrijfsleven. Ondertussen zijn we allemaal echte pro’s geworden als het aankomt op digitalisering, videocalls, videoconferenties en online bereikbaarheid. Doordat we meer uren thuis spenderen, achter de laptop of de desktop, is er ook een toenemende nood aan degelijk kantoormeubilair. De barkruk in de keuken voldoet niet meer. Maar ook de ‘gewone’ bureaustoel levert vaak nek- en rugklachten op, zodra we (meer dan) 8 uren aan het beeldscherm gekluisterd zitten. Tegenwoordig verwachten we meer van ons kantoormeubilair. Zeker nu duurzaamheid, gezondheid en ergonomie meer dan ooit in de spotlights staan. Anno 2022 verlangen we naar andere kantoormeubels. Maar welk kantoormeubilair voldoet wel aan onze moderne eisen?

Kantoormeubilair anno 2022

Met de toenemende trend van het hybride werken, krijgt de kantoorruimte als het ware een nieuwe bestemming. Zo wordt het kantoor eerder een ontmoetingsplek waar collega’s sporadisch nog eens samenkomen voor brainstormsessies, meetings of briefings.

De kantoorruimte krijgt vandaag een informeel karakter waarbij de focus ligt op inspiratie, ontspanning en flexibiliteit. Een schommel, zitzak, poef of een tafeltennistafel zijn allang geen vreemde accessoires meer in een professionele werkomgeving.

Daarnaast zijn hygiëne en gezondheid nog belangrijkere factoren geworden. Terwijl planten vroeger eerder een bijzaak waren, zijn ze nu noodzakelijke items geworden om een gezonde werkomgeving te creëren. Meer en meer bedrijfsleiders kiezen dan ook voor een groenplan op maat.

Ten slotte is de werknemer veeleisender geworden op het vlak van ergonomie. Niet alleen voor zijn vertrouwde werkruimte op kantoor, maar ook thuis.

Een thuiswerkkantoor ziet er vandaag als volgt uit:

  • Een ergonomische bureaustoel: Steeds meer werknemers kiezen voor een bureaustoel die in de hoogte verstelbaar is en waarbij ook de rugleuning aangepast kan worden. Pas wanneer de armen en heupen een hoek van 90° vormen en de voeten rust vinden, kan een gezonde werkhouding gerespecteerd worden. Armleuningen kunnen ook extra steun bieden.
  • Andere ergonomische zitoplossingen: Sommige werknemers vinden het uiterst comfortabel om op een ergonomische zitbal of draaibare kruk te zitten. Uiteraard moet je dergelijke meubels eerst eens uitproberen, voordat je overgaat tot een definitieve aankoop.
  • Een voetenbankje: Het is belangrijk dat je voeten op de grond rusten, wanneer je meer dan 5 uren werkt. Zodra je voeten op een comfortabele manier de grond raken, is er niets aan de hand. Wanneer je merkt dat je benen te kort zijn, is een voetbankje een ergonomische oplossing.
  • Een verstelbaar zit-stabureau: Een manueel verstelbaar bureau stimuleert een gezonde werkhouding. Door middel van een slinger of hendel kan je de hoogte van de tafel aanpassen. Op die manier motiveer je jezelf om af en toe eens recht te staan.
  • Een elektrisch verstelbaar bureau: Met een simpele druk op de knop verhoog je het bureau. Sommige elektrische bureaus hebben zelfs 4 standen die je zelf kan kiezen. Zo vermijd je dat je uren aan een stuk in dezelfde werkhouding zit.
  • Een ergonomisch toetsenbord of polssteun: Bij een ergonomisch plat toetsenbord met een lichte aanslag, krijgen je polsen minder spierspanning. Hierdoor heb je geen last van slapende vingers of onderarmen. Voor sommige toetsenborden kan een polssteun verlichting brengen. Dat geldt ook voor een muismat met polssteun.
  • Een laptopstandaard of monitorarm: Om op een gezonde manier te werken moet de stand van je ogen ongeveer gelijkkomen met de bovenkant van je scherm. Soms is het aangewezen dat je hiervoor je scherm verhoogt of verlaagt. In dat geval kan een laptopstandaard of monitorarm een ideale oplossing zijn.

De vraag blijft natuurlijk: wat doen we met ons oude kantoormeubilair? De meeste bureaustoelen en tafels werden immers voor het coronatijdperk aangeschaft …

Een nieuw leven voor oud kantoormeubilair

Niet iedereen heeft een ruime zolderverdieping om alle rommel op te stockeren. Maar wat doe je dan met je ‘oude’ kantoormeubilair?

  • Tweedehandswebsites: Afhankelijk van de kwaliteit van je kantoormeubilair kan je je meubilair aanbieden op de meest courante tweedehandswebsites waarbij geïnteresseerden je vinden via een attractief zoekertje.
  • Gespecialiseerde handelaren: Tegenwoordig zijn er heel wat bedrijven die er werk van maken om tweedehandskantoormeubilair op te kopen aan een eerlijke prijs. Een snelle online zoektocht geeft je algauw wat adressen.
  • Kringloopwinkel: Doe iets voor het goede doel en bied je meubels gratis aan de kringloopwinkel aan. Hierbij weet je zeker dat je er iemand een heel groot plezier mee doet. Bovendien houd je er zelf ook een heel fijn gevoel aan over.
  • Recyclebedrijf: Geef je oude kantoormeubilair een nieuw leven en laat het recyclen. Op die manier draag je een steentje bij aan het milieu. Je verkleint je ecologische voetafdruk en trekt de kaart van duurzaamheid.
  • Veiling: Als je over meerdere meubelstukken beschikt, kan je ze laten veilen. Zoek een bedrijf dat ertoe bereid is om de meubels mee te nemen en op een veiling voor te stellen. Houd er wel rekening mee dat het veilinghuis ook een redelijk percentage van het bedrag zal vragen.
  • Inruil: Sommige verkopers van kantoormeubilair willen oud kantoormeubilair best inruilen voor nieuw kantoormeubilair. Ga op zoek naar een verkoper van kantoorartikelen die jouw kantoormeubilair met plezier overneemt.
  • Sloop: Als jouw meubilair in een vrij slechte staat verkeert, zit er niets anders op dan je vroegere kantoorspullen naar de sloop te brengen. Concentreer je op je nieuwe meubilair en verlies geen kostbare tijd.
Nieuwsbank banner