Trends & meer

De mogelijkheden van de klusjesman       

In veel organisaties ontstaat regelmatig de behoefte aan een klusjesman. U weet wel, zo’n handige jongen of meisje, die zijn hand niet omdraait voor een bepaald karweitje, waar de linkshandigen in de organisatie alleen al bij de gedachte om het te moeten doen, het zweet uitbreekt. Wat is het toch handig (en noodzakelijk) om de beschikking te hebben over zo’n handyman. Terwijl er toch genoeg oplossingen zijn, zowel interne (conciërge, huismeester of klussenman) als externe (klusbedrijf, vastgoedservice of facilitair specialist). 

Er is de laatste jaren een opmerkelijke verschuiving in het bedrijfsleven aan de gang. Termen als ‘hospitality’, werken op afstand, work-life balance en het Nieuwe Werken horen we steeds vaker en worden gezien als pijlers voor een aangenaam werkend leven. 

Deze verschuiving heeft alles te maken met een voortdurende verandering in hoe we leven en werken. En: nieuwe tijden creëren nieuwe behoeften. We willen tools om ons leven zo aangenaam mogelijk te maken, privé en op het werk. Een aantrekkelijke werkomgeving waar het uitvoeren en organiseren van logistieke en huishoudelijke taken als opslag en distributie van goederen, bevoorrading, schoonmaken en onderhoud en het verzorgen van maaltijden zorgt voor dat gevoel van tevredenheid. En daar zijn genoeg oplossingen voor, zowel interne (conciërge, huismeester of klussenman) als externe (klusbedrijf, vastgoedservice of facilitair specialist).

In het verleden hadden we de beschikking over beperkte facilitaire voorzieningen, vaak in de vorm van een huismeester. Inmiddels is dat uitgebreid en draagt een facilitair dienstverlener zorg voor alle diensten en voorzieningen die ondersteunend zijn aan de kernactiviteit van een organisatie, op operationeel en strategisch vlak. Van schoonmaak tot koffie, en alles daartussenin. Met andere woorden: het cement tussen de stenen van uw bedrijf. Toch is Facility management een vakgebied dat pas in de jaren ’80 ‘bekend’ is geworden, terwijl de werkzaamheden, die we daaronder verstaan, natuurlijk al eeuwenlang uitgevoerd worden. 

De oorzaak van de toegenomen belangstelling ligt voor een belangrijk deel in de veranderende werkvormen waardoor kantoren een steeds prominentere plaats gingen innemen. De werkplek werd belangrijk, en tegelijkertijd werd deze werkplek ook voorzien van steeds meer technologische voorzieningen. Het kantoor werd een belangrijk bedrijfsmiddel en er werden steeds hogere eisen gesteld aan het gebouw, en het beheer daarvan. Niet alleen omdat dat prettiger werken is, maar ook omdat  een representatief bedrijfspand een wervend effect heeft op potentiële medewerkers of klanten. 

In menig bedrijf komen de bijbehorende taken toch nog snel bij de werknemers terecht die het ‘erbij’ doen. Dat klinkt handig, maar dit leidt in de praktijk alleen maar af van hun primaire taken. Door zulke klussen uit te besteden, al dan niet in regelmatige vorm, kunnen medewerkers zich weer focussen op hun kerntaken en kunnen de specialisten de klus op een sneller tempo en hoger niveau klaren.

 Dit leidt niet alleen tot een stijging in efficiency en besparing, maar ook tot meer tevredenheid onder het personeel en continuïteit in het werk, ook in tijden van vakantie en ziekte. De wetenschap dat voor elke facility klus een oplossing is, geeft niet alleen rust op de werkvloer, maar ook bij u, als ondernemer.

 Het uitbesteden van facility management werd lange tijd geassocieerd met grote ondernemingen waar de gehele facilitaire organisatie door een derde partij werd overgenomen. Maar dankzij single-service outsourcing kun je als bedrijf ook kiezen voor slechts een tak van de ‘facility’- sport die u wilt uitbesteden, zoals bijvoorbeeld schoonmaak of catering. Een tussenvorm tussen het hele pakket aan facility management en single services, is multi-services. Hierbij kiest u voor een bepaald aantal diensten. Door dit zelf in te vullen en vervolgens bij een partij neer te leggen, hoeft u niet elke facilitaire dienst afzonderlijk uit te besteden. En doordat u al deze verschillende bijkomstige taken niet langer zelf hoeft te managen, bespaart dat veel tijd – en frustratie. 

Gemak voor, tijdens en na uw bedrijfsverhuizing

Een facilitair manager of ‘handy-man’ kan u overigens ook op tijdelijke basis werk uit handen nemen, denk bijvoorbeeld aan alle werkzaamheden die komen kijken voor, tijdens en na een verhuizing of verbouwing. Klussen waar u zelf niet aan toe komt of die u liever uitbesteedt, kunnen opgepakt worden door een tijdelijke klusjesman.

Bij een bedrijfsverhuizing komt veel kijken waardoor u wel wat extra handen kunt gebruiken. U kunt in zo’n geval een hoop stress voorkomen en voor uw gemak kiezen door een tijdelijk facilitair manager of een handyman-service in te schakelen. U kiest dan voor een volledig dienstenpakket,  tegen een aantrekkelijk tarief. Van vakmensen tot het juiste gereedschap, zodat u alles in huis heeft om tijdelijke extra klussen en werkzaamheden te laten tackelen door een vakman. De werkzaamheden kunnen worden afgestemd op uw wensen  en u kunt een dergelijke handyman-service inzetten voor datgene waar u behoefte aan heeft. Tijdelijk, of op terugkerende basis. Want zeg nu zelf: wat voelt er fijner dan achterover te kunnen leunen en het werk aan een professional over te kunnen laten?

Mogelijke werkzaamheden voor een tijdelijke handyman:

  • Verplaatsen en monteren van stellingkasten
  • Kleine reparaties verzorgen (bijv. aan meubilair. Denk hierbij aan slotjes van kasten en wieltjes van bureaustoelen)
  • Inrichten van vergaderruimtes
  • Bevoorrading kopieermachines
  • Extra ICT-ondersteuning/kabelmanagement
  • in- en uitpakken van computerconfiguraties, 
  • demonteren en monteren van bureaus, meubels, stellingen en pc-kluisjes, 
  • inpakken, verplaatsen en uitpakken van archieven, 
  • af- en aankoppelen van pc’s, randapparatuur en andere apparaten, 
  • afhalen en ophangen van whiteboards, schilderijen en andere wandversieringen, 
  • afvoeren van overtollige inventaris, 
  • aanpassen van bewegwijzering, 
  • uitvoeren van kleine reparaties in uw oude, huidige of nieuwe pand, 
  • intern verhuiswerk.
Nieuwsbank banner