Op 1,5 meter

Ook technologie kan helpen om het veilig te houden

Bericht Ook technologie kan helpen om het veilig te houden

Er zijn slimme digitale oplossingen voor de werkplek. Deze cloudbased FMIS-software in combinatie met het IoT helpt bedrijven bij de benutting van de gebruiksdata en een dynamische aanpassing van facilitaire processen. Van werkplekbezetting tot binnenklimaat.

COVID-19 heeft voor grote opschudding gezorgd op de werkplek. De pandemie heeft zowel op korte als op lange termijn gevolgen voor het management, de dienstverleners en de werknemers. Terug op kantoor moeten er overgangsmaatregelen worden gevolgd. Ook na de overgangsfase zal het coronavirus een blijvende impact hebben op hoe we werken en wat we verwachten van onze werkomgeving.

Na de versoepeling van de coronamaatregelen, staan bedrijven voor veel uitdagingen. Social distancing en hygiënemaatregelen om de verspreiding van het virus te voorkomen zullen waarschijnlijk moeten blijven bestaan totdat er een vaccin beschikbaar is. Uitdagingen om een veilige en productieve werkplek te creëren en in stand te houden hebben ondermeer betrekking op:

  • Bezettingsgraad en social distancing
  • Slimme reserveringen en contact tracing
  • Realtime begeleiding van medewerkers
  • Controle van binnenklimaat en luchtkwaliteit
  • Doeltreffende schoonmaak en hygiene

Toepassingen

De COVID-19-oplossingen die Spacewell ontwikkeld heeft, zijn gebaseerd op cloudbased FMIS-software, in combinatie met het IoT. Ze helpen bedrijven bij de benutting van de gebruiksdata en een dynamische aanpassing van facilitaire processen. Ze zijn gebaseerd op beproefde, bestaande oplossingen en nieuw toegevoegde functies die onmiddellijk beschikbaar zijn. De belangrijkste toepassingen en mogelijkheden zijn:

·        Werkplekbezetting

Bedrijven moeten hun beschikbare ruimte herinrichten om te voldoen aan de eisen van social distancing (1,5 meterkantoor) en dienen de aanpassingen duidelijk mee te delen aan de gebruikers van de werkplek. Spacewell-software maakt het eenvoudig om werkplekken als onbeschikbaar te markeren op digitale plattegronden, die via een reeks gebruiksvriendelijke platforms aan de werknemers ter beschikking gesteld worden. Bewegings- en beeldsensoren kunnen anoniem en in realtime volgen wanneer mensen de regels voor social distancing overtreden en een waarschuwingssignaal geven. Werkplekmanagers kunnen bovendien het gebruik van de werkplek volgen en controleren met realtimegegevens, time lapses en gebruiksvriendelijke dashboards. Ze kunnen ook waarschuwingen ontvangen en gebruikmaken van bezettingsgegevens voor compliancerapportering.

·        Werkplekken reserveerbaar maken

Door de noodzaak van social distancing zijn er minder werkplekken beschikbaar en verdient het aanbeveling om de beschikbare plaatsen op voorhand te laten reserveren. Daarbij kunt u zones bepalen in functie van de grootte en karakteristieken van uw gebouw, waarbij elke zone een maximum capaciteit heeft die u eenvoudig kunt op- of afschalen volgens de geldende richtlijnen Dankzij een webportaal of mobiele software kunnen mensen vanaf een afstand plaatsen en middelen boeken op basis van dagelijkse beschikbaarheid, met behulp van hun eigen smartphone. U kunt ook werken met tijdslots (waarbinnen een max. aantal reserveringen mogen zitten) om de toestroom van medewerkers te reguleren. Privacybewuste contactopsporing kan ingeschakeld worden met behulp van de gegevens van reserveringssystemen om de potentiële blootstelling bij te houden.

·        Realtimebegeleiding van medewerkers

Slimme software helpt mensen te navigeren op de post-COVID-19-werkplek. De software toont wandelroutes en beschikbare bureaus op digitale plattegronden (kiosk, smartphone) en geeft de drukte op meerdere verdiepingen weer, zodat mensen drukke plaatsen kunnen vermijden.

·        Controle van het binnenklimaat

Om het risico van besmetting via de lucht tot een minimum te beperken, wordt aanbevolen de toevoer van verse lucht te verhogen en de omgevingscondities en luchtkwaliteitsparameters te controleren. Organisaties kunnen hun medewerkers geruststellen door belangrijke compliance informatie te delen en te tonen dat ze hun welzijn beschermen. Dashboards geven de trends weer en maken managers alert op mogelijke afwijkingen en risico’s.

·        Schoonmaak en hygiëne Er zal een intensievere en aangepaste schoonmaak nodig zijn om de verspreiding van COVID-19 op oppervlakken te beperken. Een in het veld geteste mobiele app (o.a. in een ziekenhuisomgeving) geeft de schoonmaakploeg duidelijke instructies en veiligheidsmaatregelen die op de plattegronden aangegeven worden. Klanten kunnen de configuratie op elk moment zelf gemakkelijk bijwerken via een selfserviceportaal

Oplossingen op maat, snelle activering

Een aantal van deze oplossingen (bv. reserveringen en schoonmaak) kan ingevoerd worden zonder dat er sensoren nodig zijn. Door eenvoudige bewegingssensoren aan het platform toe te voegen, kunnen klanten de bezetting van het gebouw continu volgen. Luchtkwaliteitssensoren kunnen naadloos toegevoegd worden om de omgevingscondities bij te houden en beeldsensoren kunnen een realtimebeeld geven van de drukte. Al deze oplossingen respecteren de privacy van mensen op het werk volledig, zijn flexibel en geschikt voor zowel kleine als grote organisaties. Ze kunnen snel geïmplementeerd worden, meestal binnen enkele dagen.

Nieuwsbank banner