Noviteiten/Oplossingen

Noviteiten verrijken de facilitair sector

De jaarlijkse FGNoviteitenprijs wordt tijdens de jaarlijkse vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer voor het elfde, achtereenvolgende jaar uitgereikt. Een prestigieuze onderscheiding, die is bedoeld om de ontwikkeling van het vakgebied facilitair management en gebouwbeheer in het Nederlandse taalgebied te stimuleren. De organisatie is in handen van HoLaPress Communicatie, uitgever van onder meer de Media Facilitair Journaal.

Tot dit jaar nomineerde een deskundige jury uit de inzendingen een 5-tal noviteiten, waaruit dan de winnaar kwam. Dit jaar is de prijs uitgebreid met een Publieksprijs, waar alle bezoekers van de website aan mee kunnen doen. Ook zij mogen hun keuze bepalen op basis van de deelnemerslijst. De noviteit waarop het meeste is gestemd, is de winnaar van de Publieksprijs van de FGNoviteitenprijs 2021.

Ter inleiding van de FGNoviteitenprijs organiseert het Facilitair Journaal op 23, 24 en 25 juni op zijn website het digitale evenement Noviteiten/productoplossingen. Noviteiten vormen altijd de oplossing voor een facilitair probleem. Vandaar de koppeling met de productoplossingen. Naast de tot dan toe ingeschreven deelnemers aan de FGNoviteitenprijs 2021 omvat het evenement ook de productoplossingen, die in de subrubriek Productoplossingen zijn opgenomen. Vanaf het begin van het evenement kunnen de bezoekers van het evenement stemmen op hun favoriete noviteiten.

De opzet van het digitale evenement voor noviteiten/productoplossingen is eenvoudig, omdat bezoekers van de website het evenement vanaf hun eigen werkplek kunnen volgen. Gedurende 3 dagen hebben zij onbeperkt toegang tot het evenement, dat is opgenomen in het menu van het Facilitair Journaal. Enige voorwaarde is dat bezoekers zijn ingelogd voor de website. In het digitale evenement staan alle deelnemers keurig gerangschikt en voorzien van een bericht. Bezoekers die meer willen weten, klikken op het bericht en komen dan uit bij de noviteit of oplossing. Deze kan bestaan uit een tekst, video, lezing, podcast, blog, etc. Iedere vorm is denkbaar en is de keuze van de deskundige. Vervolgens kunnen de bezoekers de volgende keuzes maken:

  1. Zij willen de deskundige persoonlijk spreken en gaan door middel van een spreek-luisterverbinding naar diens digitale ontvangstruimte.
  2. Zij willen de deskundige alleen spreken door met de persoon te chatten.
  3. Zij hebben een alleen een vraag en stellen die aan de deskundige. Vervolgens gaan zij verder en ontvangen dan op hun mail een antwoord.
  4. Zij willen meer informatie en vragen een informatiepakket aan.
  5. Zij weten voldoende en gaan terug naar het hoofdmenu om naar het volgende bericht te gaan.


Het evenement wordt gehouden van woensdag 23 juni tot en met vrijdag 25 juni, van 9.00 tot 17.00 uur. Deelnemende bedrijven zijn gedurende de uren van openstelling bereikbaar via een spreek-luisterverbinding, zoals Teams, Zoom of Skype. Verder zijn er participerende bedrijven, die niet meedoen met een spreek-luisterverbinding, maar aan wie wel vragen gesteld kunnen worden of informatie gevraagd.

Daarnaast zijn er de deelhebbende deelnemers met wie enkel door middel van Meer informatie in contact gekomen kan worden. Zoals de lezers van het Facilitair Journaal gewoon zijn, zijn alle deelnemende bedrijven overzichtelijk gerangschikt. Gedurende de dagen van een digitaal evenement kunnen bezoekers aan de hand van de berichten in het overzicht van de desbetreffende rubriek op hun gemak kijken welke bijdrage zij willen lezen. Uiteraard dienen bezoekers daarvoor wel op de website te zijn ingelogd. Voor het overige zijn er geen beperkingen om alles in te zien of contact te leggen met de deelhebbende aanleveraars van de bijdragen.