Nieuwsberichten

Wat, waar en hoe eten we post-Corona?

Door Roland Duivis

Cateringbedrijven hebben het afgelopen jaar veel medewerkers moeten ontslaan omdat de bedrijfsrestaurants óf gesloten zijn óf nauwelijks klanten krijgen in verband met het vele thuiswerken. De branche ligt feitelijk al een jaar lang volledig op zijn gat. Het is de vraag hoe de catering er, post-Corona, uit gaat zien. Toch is afwachten geen optie, er wordt dan ook volop geëxperimenteerd met alternatieve concepten.

De verwachting is dat na de coronacrisis veel mensen voor een groot deel nog altijd thuis zullen blijven werken. De kantooromgeving wordt dan veel meer een ontmoetingsplek dan dat er daadwerkelijk van half 9 tot vijf wordt gewerkt. De medewerkers zullen ook veel meer verspreid over de dag hun gang naar kantoor maken. Voor specifieke werkzaamheden, meetings of andere afspraken. De uitgespaarde, dagelijkse reistijd kan bijvoorbeeld weer voor andere doeleinden worden ingezet, al dan niet privé.

Dit heeft ontegenzeggelijk grote invloed op eten en drinken op de werkvloer. De catering zal moeten meeveren met de behoefte en vraag van het personeel. Want met een lagere bezetting, is er ook minder vraag naar catering.

Cateringbedrijven en bedrijfsrestaurants zullen dus met nieuwe oplossingen moeten komen om überhaupt in de toekomst nog bestaansrecht te hebben. Er daarmee wordt volop geëxperimenteerd. Denk aan mini-markets en vendingmachines die vooral gezond en vers voedsel aanbieden. In het post-Corona tijdperk gaan we naar een voedselaanbod met meerdere eetmomenten, de hele dag door. De klanten stellen hogere kwaliteitseisen aan de producten, en vinden duurzaamheid, herkomst en de invloed op gezondheid belangrijker dan ooit. Hoe dat zal gaan uitpakken, is zeer de vraag. Want duurzaamheid en terugdringen van voedselverspilling zijn belangrijke aspecten van de afgelopen jaren. Deze coronacrisis heeft er echter wel voor gezorgd dat de consument compleet anders naar catering gaat kijken. Is er de afgelopen jaren vol ingezet op het verbannen van plastic uit de restaurants, in verband met de hygiëne is het gebruik van plastic – bijvoorbeeld bij voorverpakt voedsel – weer aan een enorme revival bezig.

Omzet

Waar het kantoor dus meer en meer gezien zal gaan worden als ontmoetingsplaats, is het de vraag of dat ook voor de bedrijfsrestaurants geldt. Het wordt wellicht puur een plek waar je snel en veilig je lunch haalt. Of dit per definitie negatief is voor de cateringbranche is overigens de vraag. Want als het aanbod goed kan worden afgestemd op de vraag, dan kan dat zelfs de omzet ten goede komen.

En zo wordt er bijvoorbeeld bij grote en middelgrote organisaties geëxperimenteerd met onbemande foodcourts, mini-markets en ‘Grab & Go’- concepten. Daar kunnen medewerkers veelal de hele dag terecht voor drankjes of snacks. Maar ook voor verse maaltijden voor ontbijt of lunch. Cateringmedewerkers komen daarvoor bijvoorbeeld twee- of drie, of zelfs vijf keer per week bij de organisatie langs om alles aan te vullen en te verzorgen. Hierdoor is er de hele week, ook in het weekend, een gevarieerd aanbod van bijvoorbeeld verse broodjes, tosti’s, fruit en zuivel. Maar ook uitgebreidere maaltijden zoals wraps, pastasalades en pokébowls. Maar er is bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om deze foodcourts een dagdeel te laten bemannen zodat er warme gerechten en soep aangeboden kan worden.