Nieuwsberichten

Voorkomen is beter dan bestrijden

Voorkomen is beter dan bestrijden. Dat is de samenvatting van de richting die nog steeds aangeeft wat de leidraad van de dienstverlening door een plaagdierbeheerser. Dat wordt deels ingegeven door wetgeving met betrekking tot reductie van gebruik van bestrijdingsmiddelen. Het is echter ook de op (middel-)lange termijn meest kosteneffectieve methode. Voorkomt bovendien dierenleed.

Wat zal de grootste vernieuwing zijn in de komende jaren? Een plaagdierbeheerser is een doener. Bestrijden is ervaring en handenarbeid. Echter de meeste winst is te halen door plaagdierenoverlast te voorkomen. De plaagdierbeheerser wordt nog meer een ‘preventie’-dienstverlener. Communiceren en overtuigen is nu al 40% van de dienst en zalnog belangrijk groeien in de toekomst naar 70 tot 75%.

Van vakbekwaanheid naar optimaal communiceren. Dat is de grote uitdaging. Betekent meer communiceren en overtuigen. Waar vinden we de juiste mensen en hoe leiden we die op als communicator, overtuiger….. De medewerder versie 2025. Van curatieve dienst naar preventie expert, geaccepteerd door de opdrachtgever.

Is de huidige ondernemer al voorbereid op deze verandering? Hier zal zeker op het nivo van ZZP-ers en MKB-ers nog ondersteuning nodig zijn door branchevereigingen, opleiders en vooral leren van dienstverleners die dit soort processen al hebben doorlopen. Diensten-markten in Noord Amerika en Japan gingen ons voor. 

Nieuwsbank banner