Nieuwsberichten

Samen nadenken over werken na corona

Door Kirsten Thijssen

Zo’n 93 procent van de Nederlandse organisaties betrekken medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Een combinatie van thuiswerken en dagen op kantoor heeft daarbij de voorkeur. Het kantoorpand wordt door de meeste organisaties gezien als een ontmoetingsplek voor de medewerkers.


Facilitair dienstverlener HEYDAY deed samen met onderzoeksbureau Markteffect onderzoek naar de nieuwe kantooromgeving na corona. Ruim anderhalf jaar werkten we voornamelijk thuis en dat zal zeker gevolgen hebben voor onze werkplek. Medewerkers én werkgevers zijn gewend geraakt aan thuiswerken en dat zal bij de meeste organisaties worden afgewisseld met kantoordagen.

Minder kantoorruimte na corona

Een derde van de respondenten verwacht de komende jaren het aantal vierkante meters kantoorruimte te gaan afschalen, mede doordat de werknemers minder vaak in het pand aanwezig zullen zijn. De bezetting zal na corona naar verwachting met 33 procent afnemen, reden voor werkgevers om te kijken naar een andere invulling van het gebouw.

Medewerkers worden door liefst 93 procent van de organisaties betrokken bij het vormgeven van de werkomgeving. Door werknemers hierbij te betrekken ontstaat er meer draagvlak voor veranderingen. Het gaat vooral om zaken als de balans tussen werk en privé, omgang en contactmoment met collega’s, de werkstructuur en het gebruik van vergader- en kantoorruimtes.

Afspraken over werkomgeving

Uit het onderzoek blijkt voorts dat bij drie op de tien werkgevers de kantoorbezetting is gebaseerd op de vrije keuzes van medewerkers. Bij een op de vijf mogen werknemers na corona een willekeurig aantal dagen per week naar kantoor komen. Het advies is echter om duidelijke afspraken te maken over de frequentie van het werken op kantoor. Zo kunnen te volle ruimtes worden voorkomen en is er meer inzicht in de bezetting van werkplekken.

Om te komen tot een goede terugkeer naar kantoor, zijn een aantal zaken belangrijk. Allereerst natuurlijk de visie van de organisatie, maar ook de werkcultuur en de behoeften van medewerkers. Het is dan ook positief dat werkgevers hun medewerkers betrekken bij de eventuele veranderingen. Door hen te betrekken en echt samen na te denken over de kantooromgeving, ontstaat er een werkplek waar iedereen zich thuis voelt.

Meer informatie