Nieuwsberichten

Nieuwe energie na een herstellende powernap

In tijden van langer doorwerken en hoge werkdruk is het van belang om vooral ‘fit for the job’ te blijven. Een goede balans tussen energie en rust leidt tot een hogere motivatie en een betere arbeidsprestatie bij werknemers. Eén van de tools om fit te blijven, b.v. tijdens nachtdiensten, is het tussentijds creëren van een rust- of herstelmoment of het doen van een korte powernap.

Klassieke vooroordelen binnen organisaties zoals:… ‘zonde van de tijd’ of …’in dezelfde tijd had je veel werk kunnen doen’, behoren inmiddels tot het verleden. Onderkend wordt dat werken terwijl je moeite hebt met concentreren tijdens bv nachtdiensten, gewoon niet effectief is. De output en werkeffectiviteit lopen sterk terug en er worden aanwijsbaar meer fouten gemaakt. Na een powernap haal je de zogenaamde ‘verloren’ tijd direct in omdat er met nieuwe energie veel efficiënter wordt gewerkt en er minder fouten worden gemaakt.

Een korte powernap is een efficiënt en herstellend slaapje, waarbij de hersenactiviteit een korte tijd rust krijgt. Twee keer per 24 uur krijgen de meeste mensen sterk de neiging om te slapen.
’s Nachts vindt de grootste slaapaanval plaats tussen elf uur en drie uur en verwerken de hersenen alle prikkels van de voorgaande dag. Overdag volgt er dikwijls een kleine slaapaanval tussen twee en vier uur. Na een groot aantal onderzoeken naar de effecten van een powernap zijn wetenschappers er het over eens, dat een powernap een gunstig effect heeft op lichaam en geest.  Het concentratievermogen en het geheugen krijgen een flinke boost, het stressniveau gaat naar beneden, creativiteit neem toe en er wordt alerter gereageerd.  

De powernap is er voor jong en oud en er zijn natuurlijk werkomgevingen die om de aard van het werk, extra baat hebben van een powernap. Denk hierbij b.v. aan:
– een powernap tijdens vermoeiende nachtdiensten, zoals binnen de zorgsector
–  werkzaamheden waarbij een hoge mate van concentratie noodzakelijk is, zoals chirurgen, verkeersleiders en procesoperators
–  topsporters, indien er meerdere keren op een dag getraind word en tussentijds rust een must is
–  jonge moeders met een energie verslindende combinatie van een drukke baan, een rijk sociaal leven en zorgtaken voor jonge kinderen.

Een powernap doe je het beste op een speciale powernapstoel, waarbij de knieen licht-gebogen in een denkbeeldige horizontale lijn liggen met de hartstreek. Bij deze zogenaamde hart-balansstand heeft het hart de minste energie nodig om de bloedsomloop te reguleren. 

Plaats de powernapstoel liefst in een speciale rustruimte. Dit biedt de beste garantie om niet gestoord te worden en om in 10 tot 20 minuten nieuwe energie op te doen.  

Nieuwsbank banner