Kennis

Hyperautomation; ‘the next big thing’

Door Planon Software

In veel organisaties worden moderne technologieën toegepast om bedrijfsprocessen te automatiseren. Sensoren, BIM, machine learning, kunstmatige intelligentie, robots, The Internet of Things: allemaal beproefde digitale oplossingen die worden ingezet met als doel het realiseren van meer efficiency binnen de organisatie. Deze ontwikkelingen gaan razendsnel en inmiddels wordt Hyperautomation gezien als ‘the next big thing’.

Hyperautomation, ook wel bekend als ‘digitale procesautomatisering’, omvat het gebruik van geavanceerde technologieën om processen te automatiseren en de effectiviteit van mensen te vergroten. Het is gerelateerd aan het idee van automatisering, maar gaat nog een stap verder. Hyperautomation omvat de combinatie van alle intelligente technologieën die met automatisering te maken hebben. Het laat automatiserings-workflows beslissingen nemen in plaats van alleen passief de voorbereide instructies uit te voeren.

De complexiteit van veel processen vraagt in toenemende mate om  geavanceerde automatisering. Het verschil van hyperautomation ten opzichte van simpelere vormen van automatisering zit hem in de inzet van toepassingen van kunstmatige intelligentie: deze kunnen inzichten vergaren uit ongestructureerde data. Simpelere vormen van automatisering zijn gebonden aan regels en gestructureerde input, hetgeen de reikwijdte van de verbeteringen beperkt.

Het gebruiken van intelligente automatisering kan enorme voordelen opleveren voor bedrijven, waaronder efficiëntieverbeteringen door het optimaliseren van workflows, lagere kosten als gevolg van minder handmatige interventie en grotere flexibiliteit door het verkrijgen van snellere, waardevollere inzichten voor besluitvorming. Of bedrijven nu worden tegengehouden door legacy-oplossingen of al een bepaald niveau van automatisering hebben omarmd, hyperautomation kan enorm voordelig zijn.

Voor facilitair management

Hyperautomation kan worden ingezet binnen tal van branches en  industrieën, van financiën tot gezondheidszorg.  Ook voor dienstverleners op het gebied van faciliair management kan het grote voordelen opleveren. Naarmate organisaties hun digitaliseringsstrategieën opvoeren, zal de hoeveelheid gegevens aanzienlijk toenemen. Omdat sommige bedrijven over meerdere gebouwen verspreid over verschillende landen beschikken, zal het handmatig bijhouden van al hun gebouwgegevens en het genereren van bruikbare inzichten een enorme belasting voor resources worden.

Met hyperautomation kunnen gegevens van duizenden verschillende sensoren automatisch worden samengevoegd, geïntegreerd en geanalyseerd. Met de juiste hypergeautomatiseerde aanpak kunnen medewerkers nog meer waarde toevoegen aan de activiteiten van een bedrijf, in plaats van zich bezig te houden met administratieve taken.

Werk uit handen nemen

Wanneer organisaties uitbreiden, nieuwe kantoorruimtes verwerven en aanvullende facilitaire managementprocessen implementeren, zouden ze een enorm aantal extra werknemers kunnen inhuren om hen nieuwe teams, processen en technologieën te laten beheren. Het budget daarvoor is echter veelal niet toereikend.

Hoewel hyperautomation in eerste instantie de complexiteit lijkt te vergroten door het nauwe samenspel van verschillende technologieën, zijn de meest effectieve platforms gebouwd op een open architectuur, wat betekent dat verschillende softwarepakketten met elkaar kunnen communiceren om een ​​holistische, geïntegreerde oplossing te leveren. Met een aan elkaar gekoppeld open platform kan hyperautomation veel digitale oplossingen beheren (zelfs van verschillende leveranciers, waardoor veel werk uit handen kan worden genomen en organisaties zich weer kunnen richten op hun corebusiness.

Meer informatie over Hyperautomation