Kennis

Vijf grote voordelen van een cashless betaaloplossing

We maken met zijn allen steeds minder gebruik van contant geld. Doordat transacties sneller, eenvoudiger en als het kan contactloos moeten, wordt cashless betalen op steeds meer locaties de standaard.

De opkomst van cashless betalen is gestart in 1988 met de komst van de pinpas. Sindsdien zijn de mogelijkheden van cashless betaaloplossingen steeds verder ontwikkeld. Het is nu heel normaal om met eenmobiele telefoon te betalen of een ander soort wearable af te rekenen.

In de grafiek hieronder is te zien dat 2015 het kantelpunt was. Toen werden er voor het eerst meer betalingen met de pin gedaan dan contante betalingen. Die ontwikkeling zet door. Totdat contant geld op een dag misschien wel helemaal verdwijnt.

Twelve heeft vijf grote voordelen van het gebruik van cashless betaaloplossingen op een rij gezet. Het kan aanleiding zijn om misschien wel de stap naar een volledig cashless locatie te maken.

  1. Cashless zorgt voor een hogere omzet

Doordat steeds meer mensen cashless (willen) betalen, raadt Twelve aan om in ieder geval gebruik te maken van minstens één cashless betaaloplossing. Door gasten af te laten rekenen met een cashless betaaloplossing zijn er minder handelingen nodig.

Er hoeft geen rekening te worden gehouden met de teruggave van wisselgeld en het verhoogt direct de transactiesnelheid. Dit zorgt automatisch voor kortere wachtrijen op een locatie.

Wanneer er geen of kortere wachtrijen zijn, doen mensen eerder een bestelling. Zo kunnen meer mensen in een kortere tijd worden geholpen. Daarnaast zorgt een cashless betaling ervoor dat mensen minder besef hebben van de bedragen die ze uitgeven waardoor bestellingen groter zijn, of er sneller nog een extra bestelling gedaan wordt.

  1. Geen problemen meer met contant geld

Het aantal cashless locaties stijgt steeds harder. In sportkantines wordt bijvoorbeeld nog maar voor een vijfdemet contant geld betaald. Drie jaar geleden was dat aandeel nog twee keer zo groot. Corona heeft hier natuurlijk een groot aandeel in gehad. Maar ook voor de pandemie was er al een verschuiving naar cashless. Om geen omzet mis te lopen, is het dus bijna noodzaak om cashless betalen mogelijk te maken.

Daarnaast is een cashless betaling bijna drie keer zo snel als een contante betaling. In de teruggave van contant geld worden makkelijk rekenfouten gemaakt waardoor er uiteindelijk een kasverschil ontstaat. Met een volledig cashless locatie en een betaalsysteem gekoppeld aan een cashless betaaloplossing gaat dit allemaal automatisch en zijn fouten hierin verleden tijd.

Ook zijn er ondertussen cashless betaaloplossingen met kassasoftware in één. De ideale oplossing om mobiel te bewegen, weinig hardware aan te schaffen, maar wel een cashless betaaloplossing én kassa op een locatie te hebben.

  1. Cashless zorgt voor meer veiligheid op verschillende gebieden

Door het gebruik van een cashless betaaloplossing hoeft er minder contant geld aanwezig te zijn bij een bedrijf. Hierdoor wordt het minder aantrekkelijk voor diefstal of een mogelijke overval. Daarnaast bestaat bij betalingen met contant geld het risico dat er met vals geld wordt betaald. Overgaan op cashless betalen voorkomt dit.

Ook gelet op hygiëne zijn cashless betalingen en zeker de contactloze betalingen veel veiliger. Door corona hebben we gezien dat er op veel locaties -supermarkten zijn hier een goed voorbeeld van- werd opgeroepen alleen nog maar contactloos te betalen. Alle maatregelen werden genomen om zo min mogelijk contant geld aan te hoeven nemen. Nu wordt die werkwijze op de meeste locaties voortgezet.

  1. Inzicht en overzicht creëren dankzij cashless betalen

Wanneer er op een locatie alleen cashless kan worden betaald, is er altijd inzicht in de omzet. Doordat alles digitaal gaat, is de totale omzet eenvoudig terug te vinden. Dit is niet het geval bij contante betalingen in combinatie met een kassasysteem dat niet digitaal is. Pas wanneer het contante geld is nageteld en afgeroomd, is bekend hoeveel omzet er die dag is gedraaid. Ook dit is weer foutgevoeliger en er zijn meer handelingen nodig om inzicht in de totale omzet te krijgen.

Dat is anders als er wel gebruik gemaakt van een digitaal kassasysteem met een gekoppelde beheeromgeving in combinatie met een cashless betaaloplossing. Dan is er op ieder moment van de dag, realtime het inzicht dat nodig is. Denk aan wanneer deze omzet is gedraaid, dankzij welke producten en op welke manier er is betaald. Kortom, het gebruik van een cashless betaaloplossing en een digitaal kassasysteem helpen mee aan het creëren van een duidelijk overzicht van de gedraaide omzet en alle transacties.

  1. Werk efficiënter en zorg voor minder personeelskosten

Hoe lang is personeel ermee bezig om het contante geld in je kassa te tellen? Tijdens het vastleggen van de omzet moet er worden nageteld, gecheckt en worden gecontroleerd of er niks fout gaat. Dit neemt veel tijd in beslag.

Met het aanschaffen van een cashless betaaloplossing, of misschien zelfs door een volledig cashless locatie te worden, kunnen stappen zoals het natellen van de omzet worden geschrapt. Het personeel kan daardoor meer of ander werk verrichten. Of er kan minder personeel worden ingepland waarmee de personeelskosten worden verlaagd.

Contact

Wil je meer weten over de mogelijkheden van onze cashless betaaloplossingen? Neem contact met ons op door te bellen naar 030 2307811 of door te mailen naar ue.evlewt@ofni. Onze specialisten staan voor je klaar om alle mogelijkheden met je te bespreken.

Meer informatie

Nieuwsbank banner