Kennis

Risico’s voor facilitair medewerkers

Veiligheid waarborgen van facilitair medewerker

Facilitair medewerkers kunnen in aanraking komen met ontzettend veel risicovolle situaties. Denk aan een medewerker die veel alleen werkt en in aanraking komt met ongewenst gedrag. Maar ook aan een servicemedewerker die werkt met zware elektrische apparaten, of een gevelreiniger die moet werken met giftige stoffen. De gevolgen van een klein incident kunnen groot zijn. Maar hoe kan je de veiligheid van medewerkers waarborgen?

Ongeluk in een klein hoekje

In de facilitaire dienstverlening zit een ongeluk vaak in een klein hoekje. Dat komt omdat medewerkers werken in een ruimte met verhoogd risico op een arbeidsongeval. Dat heeft meerdere redenen, onder andere: (1) Er wordt vaak gewerkt met gevaarlijke stoffen (o.a. schoonmaakmiddelen) die schadelijk kunnen zijn voor de huid of ogen, (2) facilitair medewerkers doen vaak fysiek zwaar werk, zoals tillen en langdurig staan, (3) er wordt voornamelijk gewerkt op publiek toegankelijke locaties. De toegankelijkheid van deze locaties zorgt ervoor dat werknemers zich automatisch onveiliger voelen.

Afhankelijk van wat de noodsituatie is, kunnen medewerkers te maken krijgen met fysiek letsel, psychische problemen, een burn-out, ziekteverzuim en zelfs arbeidsongeschiktheid. 

Veiligheid van medewerkers waarborgen

Door de veiligheid van medewerkers te waarborgen, kunnen onveilige situaties en de bijbehorende gevolgen worden voorkomen. Zo kan ook de impact van een incident geminimaliseerd. Dat geldt voor zowel medewerker als organisatie. 

3 tips om veiligheid te waarborgen

Tijdens risicovolle werkzaamheden kunnen incidenten als snel fataal aflopen. Je wilt de veiligheid te allen tijde waarborgen. Met deze drie tips helpen we je op weg:

1. Ga in gesprek

Misschien zijn er veel meer onveilige situaties dan waar je nu van af weet. Ga daarom met medewerkers in gesprek. Zij krijgen dagelijks te maken met eventuele risico’s en kunnen jou voorzien van nuttige informatie voor het verbeteren van de veiligheid. Door medewerkers te betrekken bij dit proces zullen zij zich ook meer gehoord voelen, waardoor zij het belang van veilig werken zullen inzien.

2. Maak een RI&E en houd deze up-to-date

Waarschijnlijk heeft jouw organisatie al een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Wat hierin ontzettend belangrijk is, is dat deze continu up-to-date wordt gehouden. Bij elke verandering (met risicovolle gevolgen) ben je verplicht op de RI&E bij te werken. Doe je dat niet, dan kan je een boete krijgen. 

3. Investeer in innovatieve middelen en tools om veiligheid te verhogen

Het kan zo zijn dat er bepaalde middelen of tools nodig zijn om de oplossing van een probleem te ondersteunen. Dat kan een simpele oplossing zijn, bijvoorbeeld het aanschaffen van een brandblusser of veiligheidshelmen. Maar ook oplossingen die de hele organisatie wat aan gaan zoals personenalarmering. Personenalarmering is een innovatieve oplossing die bestaat uit een app en een persoonlijke alarmknop. Middels deze oplossing kunnen medewerkers altijd en overal alarm kunnen slaan in geval van nood. SAFE Apps is een gespecialiseerd in personenalarmering en levert persoonlijke noodknoppen aan verschillende toonaangevende organisaties.

Meer informatie

Nieuwsbank banner