Cartoons

Werknemer productiever met muziek

Muziek op de werkvloer heeft een positieve invloed op de motivatie en creativiteit van werknemers en verbetert de sfeer op kantoor. Ongeveer tweederde van mensen (61%) luistert naar muziek terwijl ze aan het werk zijn. Adele blijkt de populairste artiest op de werkvloer (16%), gevolgd door Arctic Monkeys (14%) en Mumford & Sons (13%).

In een onderzoek van Spotify komt verder naar voren dat meer dan eenderde (36%) van de werknemers vindt dat muziek hen helpt om de dag door te komen, terwijl één op de vijf mensen (20%) vindt dat muziek luisteren een aangename afleiding is van hun eentonige werkzaamheden. De resultaten worden ondersteund door onderzoek van Dr. Anneli Haake, een expert op het gebied van muziek op de werkvloer. Haar onderzoek vond plaats in honderden kantoren wereldwijd. Haar onderzoek laat ook zien dat muziek verlichting geeft tegen stress en tevens het concentratie-vermogen verbetert. Naast dat de meeste mensen aangeven dat muziek hen productiever maakt, geeft 16% ook toe dat zij muziek gebruiken als afleiding van rumoerige collega’s. Verder blijkt ook dat mensen goed na moeten denken over welk muziek ze op kantoor beluisteren. Tien procent van de ondervraagden beoordeelt hun collega’s op basis van hun muzieksmaak. Het onderzoek van Spotify toont ook aan dat meer dan eenderde (34%) van de werknemers de voorkeur geeft aan het beluisteren van popmuziek tijdens het werk. Popmuziek is daarmee ook het populairst op de werkvloer, op de voet gevolgd door rockmuziek (29%). Angela Watts, VP Global Communications bij Spotify zegt: ‘De houding ten opzichte van muziek op de werkvloer is aan het veranderen is. Vroeger keken mensen raar op als iemand muziek beluisterde op kantoor, maar nu is het eindelijk bewezen dat het niet alleen de sfeer op kantoor verbetert, maar ook creativiteit en productiviteit verhoogt.’ ‘Tijdens het onderzoek vond ik het vooral interessant om te zien hoe mensen hun liefde voor muziek combineren met hun werkdruk. Mensen waren vooral oplettend dat zij collega’s niet stoorden of onprofessioneel oogden in het bijzijn klanten’, zegt Dr. Haake. ‘We weten dat muziek luisteren mensen blij maakt – en een blije werknemer is hoogstwaarschijnlijk ook een productieve werknemer.’