Cartoons

Verleiding is gezond

Werknemers vinden dat ze onvoldoende worden aangezet tot het volgen van een gezond voedingspatroon. Uit onderzoek van GfK onder 327 werknemers blijkt dat iets minder dan de helft vindt dat zijn of haar bedrijfsrestaurant voldoende aanbod heeft om gezonde keuze te maken. Minder dan een derde vindt dat het bedrijfsrestaurant de gezonde keuzes voldoende onder de aandacht brengt.

Zes op de tien werknemers waarbij een bedrijfsrestaurant aanwezig is koopt hier minimaal één keer in de week iets te eten en/of te drinken. De gezonde keuze blijkt pas op de vijfde plaats te staan voor werknemers. Versheid, kwaliteit, netheid en prijs worden in een bedrijfsrestaurant nog altijd belangrijker gevonden. ‘Wij zullen ons nog meer inzetten om de gezonde keuze ook de verleidelijke keuze te maken’, aldus Jos van Straten, algemeen secretaris Veneca, samen met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) opdrachtgever van het GfK-onderzoek. Het aanbod aan warme snacks en warme maaltijden wordt minder belangrijk gevonden. Men legt vooral de verantwoordelijkheid bij de werkgever en de cateraar wat betreft het mogelijk maken van gezonde keuzes in eten en drinken en vrijwel niet bij de overheid of fabrikanten. Er zijn verder meer werknemers tevreden dan ontevreden over de mate waarin gezonde keuzes onder de aandacht worden gebracht door het bedrijfsrestaurant. In het bedrijfsrestaurant wordt met name keuze gemist wat betreft warme maaltijden, vruchtensappen, fruit en rauwkost, blijkt uit het onderzoek. Vier op de tien werknemers weten verder niet of er producten met gezondheidskeurmerken worden aangeboden in het bedrijfsrestaurant. Als er alleen gezond aanbod zou zijn in bedrijfs-restaurant zou een ruime meerderheid van de werknemers kiezen voor dit gezonde aanbod.

Informatie
GfK heeft onderzoek gedaan onder in totaal 1052 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Binnen de steekproef hebben 327 werknemers specifieke vragen voor het bedrijfsrestaurant beantwoord. Tweederde van de Nederlanders zegt vaak of altijd te letten op gezondheid als men eten of drinken koopt. Een derde van de consumenten associeert een gezond voedingspatroon vooral met groente en fruit. Als men binnen een productgroep een gezonde keuze wil maken, let een kwart van de respondenten vooral op het aantal calorieën. 1 op de 5 consumenten let helemaal niet op gezondheidsaspecten. Ongeveer de helft van de consumenten zegt vaker te kiezen voor een gezond menu, als dit goedkoper is of vaker in de aanbieding zou zijn. Thuis en op het werk let men vaker op gezonde voeding dan onderweg. Een gezonde keuze maken wordt het eenvoudigst gevonden in de supermarkt en het moeilijkst in bioscopen en pretparken. De hoeveelheid informatie op verpakkingen is voor een meerderheid voldoende. De consumenten die wel meer informatie op verpakkingen wensen (23 procent), willen vooral heldere en duidelijke informatie. Men is sceptisch over de term ‘light’: slechts 1 op de 8 noemt de term geloofwaardig en maar een derde vindt het goed te begrijpen. Een concretere term als ‘minder zout’ wordt positiever beoordeeld. Gezonde keuzemogelijkheden moeten volgens Veneca en FNLI meer onder de aandacht worden gebracht. ‘Dit geldt voor supermarkten, maar zeker ook voor bedrijfsrestaurants. Denk aan een meer zichtbare plaats in het schap/vitrine, extra signing of andere communicatiemogelijkheden’, aldus Van Straten. Verder zou volgens Veneca en FNLI prijs actief moeten worden ingezet om gezonde keuzemogelijkheden aantrekkelijk te maken.