Cartoons

Vast in de lift. Wat dan?

Een groot deel van Noord-Holland en Flevoland werd op 27 maart getroffen door een grote stroomstoring. Brandweer en liftmonteurs hadden hun handen vol om opgesloten liftpassagiers te bevrijden. Dat resulteerde in lange wachttijden. Soms probeerden opgesloten passagiers zichzelf te bevrijden. Heel gevaarlijk, aldus Koos van Lindenberg, voorlichter bij het Liftinstituut. Om ongelukken in de toekomst te voorkomen, moeten personen beter worden getraind om liftpassagiers te bevrijden.

Als je vast zit in de lift loop je geen enkel gevaar, aldus van Lindenberg. ‘Het is erg vervelend en soms ook beangstigend, maar een stilgevallen lift kan niet zomaar omlaag vallen. Ook frisse lucht is altijd gegarandeerd, evenals de mogelijkheid om alarm te slaan. Gevaarlijk wordt het pas als je jezelf probeert te bevrijden of als een onvoldoende deskundig persoon dat probeert.’ Zowel nationaal als internationaal komt er steeds meer aandacht voor de veiligheid van liften bij stroomstoringen. Zo is het bijvoorbeeld voor grote bedrijven in Oostenrijk sinds begin dit jaar verplicht om iemand in dienst te hebben die getraind is om te hulp te schieten bij liftincidenten. Dit initiatief kwam tot stand nadat vorig jaar een hoteleigenaar in het Oostenrijkse Bad Gastein vier dagen had vastgezeten in de lift van zijn eigen hotel. Het gebeurde toen hij het gebouw onderwierp aan een laatste inspectiebeurt voordat het, nu het wintersportseizoen achter de rug is, langdurig zou worden gesloten. De 58-jarige Thomas Fleetwood, eigenaar van Hotel Eden, had tijdens het controlerondje zijn gsm op het bureau in zijn kantoor laten liggen. Het duurde vier dagen voordat hij kon worden bevrijd door een kennis die brood kwam leveren. In verschillende lokale media liet Fleetwood weten dat de lift nog nooit geblokkeerd was geweest. ‘Ik had dit echt niet verwacht. Ik heb eerst tevergeefs om hulp geroepen. Niemand kon me horen. Een ontsnappingspoging via het dak van de lift mislukte ook al. Gelukkig kon ik lucht krijgen, doordat ik een glazen paneel vooraan de lift had kapot geslagen.’ De alerte broodleverancier zag dat de post zich achter de voordeur van het hotel had opgestapeld en waar-schuwde de hulpdiensten. Die konden de onfortuinlijke uitbater bevrijden.

Doe-het-zelf-bevrijding
Koos van Lindenberg van het Liftinstituut kent de verhalen natuurlijk ook allemaal: ‘Enkele jaren geleden nog raakte een man zwaar gewond bij een ‘doe-het-zelf’- bevrijding, nadat hij met enkele vrienden opgesloten raakte in de lift en het wachten hen te lang duurde. Met veel moeite werd de kooideur geforceerd en geopend en vervolgens de schachtdeur. Door de spleet van circa 30 cm die daardoor ontstond, liet de betreffende man zich ruggelings uit de liftkooi zakken. Hij ‘landde’ daarbij op de verdiepings-vloer, maar viel achterover in de liftschacht en raakte zwaar gewond. Ook is een geval bekend van iemand die de kooideur opende en door de ontstane sleet in de schacht klom, daar omlaag viel en ernstig gewond raakte.’ Het bevrijden van opgesloten passagiers moet echt voorbehouden blijven aan daartoe bevoegde en opgeleide personen. Dit zijn niet alleen meer liftmonteurs of de brandweer. ‘In toenemende mate laten bedrijven, zorginstellingen en ook VvE’s mensen door het Liftinstituut opleiden om opgesloten liftpassagiers te bevrijden. Het grote voordeel is dat dan veilig en heel snel gehandeld kan worden’, aldus Van Lindenberg.

Opleiding en training
LiftAcademy is opleider voor iedereen die met of bij liften, roltrappen, gevelinstallaties en hoogwerkers werkt. Als onderdeel van het Liftinstituut is de kwaliteit van de trainingen en de deskundigheid van de trainers altijd geborgd. Er zijn niet alleen opleidingen als open en ‘in company’ – trainingen, maar er worden ook e-learningpakketten aangeboden. Medewerkers leren de theorie op een moment dat het hen uitkomt, en hoeven alleen tijd vrij te houden voor de praktijktraining. Tien medewerkers van de DOWR-gemeenten (Deventer, Olst-Wijhe en Raalte) volgden onlangs een gecombineerde e-learning-/praktijktraining van het Liftinstituut voor het bevrijden van opgesloten liftgebruikers. Groepscoördinator Facilitaire Werkorganisatie Mark van Vilsteren is er zeer positief over: ‘Ik kan deze manier van trainen bij iedereen aanraden.’ Voor de training koos DOWR bewust voor een theorieblok via de e- earningmodule. Van Vilsteren legt uit waarom: ‘Het voordeel van e-learning is dat elke cursist individueel de theorie op het voor hem geschikte moment kan volgen op de pc en dat hiervoor dus geen groepsbijeenkomst nodig is. at leverde ons veel tijdwinst en dus ook een kostenbesparing op.’ Aanvullend op het individuele theoriedeel vond het praktijkblok van deze training plaats. Hierbij konden drie groepjes cursisten elk op hun eigen werklocatie met hun eigen liften oefenen. Terugkijkend geeft Van Vilsteren aan dat hij heel positief is over deze combinatie van trainingsvormen. ‘En dat geldt ook voor de cursisten. Het e-learningmateriaal is toegankelijk, gebruiksvriendelijk, netjes en verzorgd, en bij de praktijktraining is er volop gelegenheid om te oefenen en om vragen te stellen. Ook de voorbereidende contacten met LiftAcademy verliepen plezierig en efficiënt. Ik kan deze manier van trainen bij iedereen aanraden.’