Cartoons

Tien missers bij geven van kerstcadeau

Veel Nederlandse ondernemingen zijn niet echt handig te noemen bij het geven van een blijk van waardering aan hun medewerkers. Met tot gevolg dat de plank nog wel eens wordt misgeslagen. Dit blijkt uit een rondgang van het bedrijf WishWish NL.

De top tien missers waarbij je echt aangeeft dat je het als onderneming niet echt hebt begrepen, luidt volgens WishWish NL als volgt:

  1. Het geven van, in de ogen van de ontvanger, nutteloze cadeaus voorzien van bedrijfslogo. Denk hierbij aan glazen, placemats, broodroosters, paraplu’s, handdoeken, sporttassen etc.
  2. Het geven van onhandelbare dozen die niet te vervoeren zijn in de trein, tram of bus.
  3. Een bon met de waarde er op (dan weet het personeel hoe veel ze waard is).
  4. Het geven van een bonnetje waarmee het personeelslid bij de receptie z’n cadeau kan ophalen.
  5. Het geven van een kerstpakket uit het eigen assortiment. Lekker makkelijk, weinig moeite voor gedaan, dus geen waardering. ‘Sigaar uit eigen doos.’
  6. Helemaal geen waardering geven; zelfs een moment van welgemeende aandacht kan veel waardering overbrengen.
  7. Mensen er niet aan helpen herinneren dat ze een keuzecadeau moeten verzilveren.
  8. Een keuze geven uit een vaste set cadeaus, waarvan vervolgens niet alle keuzes meer leverbaar zijn.
  9. Mensen vergeten, zoals nieuwelingen en uitzendkrachten.
  10. Tegelijk met het uitreiken van het kerstgeschenk vermelden dat het slecht gaat met het bedrijf.

Jan Willem Röder, directeur van WishWish NL vindt het opvallend om te zien hoe slordig veel bedrijven omgaan met het geven van een cadeau. ‘Dat is doodzonde en feitelijk weggegooid geld. Denk na hoe je iets geeft. Want laten we heel eerlijk zijn, wel een cadeau geven blijft altijd beter dan geen cadeau. Het is de waardering die je uitspreekt naar mede-werkers en/of relaties. Maar als je het doet, doe het dan goed! Geef een attentie met aandacht, afgestemd op de wensen en levensstijl van je medewerkers, dan zit je gegarandeerd goed. Mocht er in financieel moeilijke tijden geen mogelijkheid zijn om een cadeau te geven, geef ze dan de welverdiende aandacht in de vorm van een compliment.’