Cartoons

Digitale receptie: onbemand en onbemind?

Het lijkt een ontwikkeling die volledig haaks staat op alles wat maar met het fenomeen hospitality te maken heeft: de digitale of virtuele receptie. Willen we immers niet allemaal het liefst door een breed glimlachende dame worden begroet, wanneer we een gebouw betreden? Kennelijk niet, want de digitale receptie past voor veel bedrijven ook prima in hun beeld van een moderne en innovatieve organisatie. En, niet onbelangrijk: je bespaart er kosten mee.

Misschien wel het grootste voordeel van een digitale receptie, is dat bezoekers direct met de juiste persoon of afdeling in contact worden gebracht. Bedrijven hebben hiermee immers de mogelijkheid hun gasten direct bij binnenkomst contact op te laten nemen met degene waarmee ze een afspraak hebben. Ook voor de logistieke sector biedt dit systeem voordelen. Men kan direct te horen krijgen waar of bij wie goederen moeten worden afgeleverd. Door voor een virtuele receptie te kiezen, kan bij elke ingang of bij ieder gebouw bovendien dezelfde professionele ontvangst worden geboden. Een digitale receptie beschikt veelal over een gemakkelijk te bedienen touchscreen. Gemak moet immers centraal staan.
Het is zaak om alle relevante informatie over medewerkers up to date te houden. Wanneer iemand van afdeling verandert, of bijvoorbeeld een nieuw intern telefoonnummer krijgt, moet dit uiteraard zo snel mogelijk worden doorgevoerd in het systeem van de digitale receptie. Dat kan ook worden gebruikt om de bezoeker, terwijl die even moet wachten, een presentatie van het bedrijf te tonen. Dat verkort het wachten en vergroot de betrokkenheid. Selfservice De keus voor een digitale receptie zorgt er bovendien voor dat het bedrijf altijd bereikbaar is. Een virtuele receptie hoeft immers niet naar het toilet en neemt geen koffiepauze. De meeste aanbieders van de systemen bieden hun producten met meerdere taal-mogelijkheden aan. Flexibiliteit, professionaliteit en kostenbesparing gaan met een digitale receptie hand in hand. Een digitale receptie is een vorm van selfservice en daarmee eigenlijk ook een logische stap in de manier waarop technologie de klantgerichtheid van bedrijven verbetert en gemakkelijker maakt..