Cartoons

Schiphol investeert in kwaliteit en reiscomfort

Amsterdam Airport Schiphol is gestart met een complete vernieuwing van Lounge 2. Een nieuwe indeling van de lounge realiseert een toename van zo’n 20% aan winkel- en horecaruimte. De oplevering van Lounge 2, die achter de paspoortcontrole ligt, is gepland in de zomer van 2015.

Lounge 2 ondergaat een totale metamorfose en is ingedeeld in zeven themawerelden waarin de reiziger centraal staat. Ieder themawereld biedt de reiziger een beleving. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. De thema’s zijn Luxury, Family, Travel & Culture, Modern Dutch, See Buy Fly, Fashion & Lifestyle en Care & Wellness. Elk thema kenmerkt zich door eigen materiaalgebruik, design en is voorzien van bijpassende services, zoals zitgebieden, horecagelegenheden en winkels. Voor de inrichting wordt voornamelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen zoals houtwerk met het FSC-keurmerk en led-verlichting met aanwezigheidsdetectie. Op het gebied van horeca tekenen Amsterdam Bread Co, het Aziatische restaurant, Kebaya, Café Cocó, Starbucks en de Heineken Bar voor innovatieve foodconcepten. Nieuwe energie opdoen of even ontspannen vlak voor het vertrek van het vliegtuig kan bij XpresSpa. De winkels in Lounge 2 blijven tijdens de verbouwing gedeeltelijk open in kleinere en tijdelijke locaties. Ook kunnen reizigers gebruik maken van de winkels en horecagelegenheden in Lounge 3. De werkzaamheden vinden gefaseerd en zoveel mogelijk in de avonduren plaats. Het kan voorkomen dat reizigers tijdens de verbouwing van Lounge 2 tijdelijk worden omgeleid. Reizigers worden daarover op de locatie via bewegwijzering en door luchthavenpersoneel geïnformeerd. De verbouwing van Lounge 2 is onderdeel van het Masterplan, een ingrijpende vernieuwing van Schiphol om de capaciteit te versterken en de efficiency en het comfort voor reizigers te vergroten. Het Masterplan behelst de realisatie van centrale security in de gehele terminal, de bouw van een nieuwe Hilton hotel, de ontwikkeling van het A-gebied aan de zuidkant van de terminal en de vernieuwing van het securityfilter in Vertrekhal 1. De bouwactiviteiten zijn gestart in juli 2013 en worden naar verwachting in 2018 afgerond. Jaarlijks reizen ruim 14 miljoen mensen via Lounge 2, meer dan helft stapt over op Schiphol. De totale oppervlakte op de eerste en tweede verdieping van de Lounge 2 betreft ca 16.000 m2.