Cartoons

Meer verse groenten en fruit in catering

De foodservice markt in Nederland staat onder druk, maar de inkoopwaarde van verse groente en fruit steeg in de afgelopen twee jaar met 17 procent. Het gekochte volume nam met 10 procent toe. Waardeontwikkeling zit vooral in groentemixen waarbij de restaurant-sector (onder meer partycatering) de grote aanjager is. Salades groeien als grote productgroep verder bij eetcafés, recreatie en lunchrooms.

Dit blijkt uit informatie van Foodstep die voor het GroentenFruit Huis de groente en fruit afzet binnen de Nederlandse foodservice markt in kaart bracht. Van 2012 tot en met 2014 steeg de inkoop van groente en fruit (inclusief verwerkt product) door de Nederlandse horeca en catering met 10 procent naar 413 miljoen euro. De foodservicebedrijven geven steeds meer de voorkeur aan vers. De omzet van diepvries en conserven daalde met zo’n 10 procent, terwijl de inkoopwaarde van verse groente en fruit met 17 procent steeg. Vers neemt een aandeel in van bijna 80 procent. Ruim tweederde van de inkoop betreft groente. De top-5 groente en fruit binnen foodservice bestaat uit salades, groentemixen, citrusfruit, tomaten en appels. De snelste groeiers in het assortiment zijn in de afgelopen twee jaar groentemixen (+70 procent) en citrusfruit (+25 procent). Restaurants zijn de belangrijkste afnemers van groentemixen. Cateringbedrijven (catering bij bedrijven en instellingen) nemen de grootste inkoop van salades voor hun rekening.

Stijging horeca
De totale inkoopwaarde van horecabedrijven bedroeg vorig jaar 208 miljoen euro, terwijl de cateringsector daar met 206 miljoen euro niet veel voor onder deed. Bij horeca was echter sprake van een stijging van 19 procent vergeleken met 2012, bij catering ging het om een bescheiden groei van 3 procent. Binnen de horeca is de restaurantsector de belangrijkste afnemer, gevolgd door drank, sport en recreatie. De omzet van groente en fruit bij de fastservice en de facilitaire horeca is nog klein, maar laat wel de sterkste groeipercentages zien. Vooral lunchrooms en de horeca bij detailhandel (Hema, IKEA, Jumbo Foodmarkt etc.) stijgen in belang.

Fruit bij catering
Binnen de catering zijn grote bedrijfsrestaurants met meer dan 100 medewerkers de belangrijkste categorie, goed voor een totale inkoop-waarde van groente en fruit van 144 miljoen euro. Salade is de grote groentetrekker. Citrusfruit, appels en bananen zijn de meest ingekochte fruitproducten. Bij verzorgingshuizen is appelmoes het meest aangeboden product.