Cartoons

Facilitair Dienstverlener gaat naar de thuiswerker

Komt de werknemer minder naar zijn werkplek in verband met Covid-19 en blijft die vaker thuis werken, het omgekeerde komt steeds vaker voor: facilitaire dienstverleners gaan het aanbod meer richten op degenen die vanuit eigen huis opereren. Een doek over dat vieze bureau thuis halen, een lunchpakket bezorgen of zorgen voor een bureau en stoel thuis op maat, het moet allemaal mogelijk zijn bij facilitaire aanbieders. Het ‘thuiskantoor’ werd aan het begin van de pandemie halsoverkop (veel meer dan gebruikelijk) in gebruik genomen, noodgedwongen door de beperkingen die het gevaarlijke virus met zich meebrengt. Maar ook als de gevaren ervan wegebben, mede door de verwachte vaccinatie, luidt de verwachting dat thuiswerken een blijvertje is. Facilitaire dienstverleners spelen er op in. Ze gaan maaltijden bezorgen, met in principe een verdeling van de kosten tussen werknemer en werkgever. Hetzelfde geldt voor schoonmaak, wat zelfs eigenlijk een verantwoordelijkheid van de bedrijven is. Want die moeten zorgen voor een goede werkplek. Daar valt ook het zitten achter een bureau onder, inclusief de computer voor de arbeid.

Vergoeding reiskosten gebruiken

Hoe serieus de verandering is, toont Facilicom aan door dergelijke diensten aan te bieden. Het Schiedamse bedrijf denkt dat de verschuiving mede mogelijk is omdat er minder hoeft te worden betaald aan reiskosten omdat mensen vaker thuis werken. Met dat geld kan wat worden gedaan aan de situatie op de tot begin dit jaar geleden vrij ongewone werkplek.
Naar verwachting gaat dat met name vanaf 1 januari volgend jaar spelen. Dan zullen de bedrijven minder reiskosten vergoeden, simpelweg omdat woon-werkverkeer is afgenomen. Er ontstaat zo ruimte voor andere voorzieningen. Directeur Geert van de Laar van de grootste facilitaire dienstverlener van Nederland kreeg veel aandacht met de aankondiging van het verleggen van de koers. Hij benadrukt dat het niet zomaar een proefballonnetje is, maar een belangrijke ontwikkeling. „Opdrachtgevers hebben interesse in facilitair aanbod aan huis. Wel is het afwachten hoe het gaat met de kosten. Dus of die vergoeding voor reiskosten fiscaal ook kan worden verrekend voor het aanbieden voor diensten aan de thuiswerker. Je hebt de Arbowet over het zorgen van een goede werkomgeving, maar dat is niet helemaal precies duidelijk. Wat valt daar onder? Hoe ver gaat dat voor de thuissituatie? De wetgeving gaat wel die kant op. Maar hoe verloopt de controle?”

Willen bedrijven in moeilijke tijd?

Interessant wordt dan of de politiek zich schaart achter het aantrekkelijk maken van facilitaire dienstverlening voor thuiswerkers. En of dat een rol gaat spelen bij de komende verkiezingen. Ook het bedrijfsleven en overheidsorganisaties als klanten zijn dus natuurlijk een belangrijke speler om te bepalen of structurele facilitaire dienstverlening aan huis een succes wordt. Met de vraag in het achterhoofd of die opdrachtgevers in deze moeilijke tijden willen investeren in het de werknemer zo aangenaam mogelijk maken. Van de Laar: „In plaats van arbeidskrapte is er inderdaad en andere situatie ontstaan. Op de langere termijn gaan goede werkgevers-voorwaarden toch weer belangrijk worden. Daarop kan een onderneming zich onderscheiden.” En aanbieders van facilitaire diensten wijzen erop dat een met goede voorzieningen uitgeruste medewerker zich uitbetaalt in hogere productiviteit.

Facilicom werkt ook met externe partners, zoals Ahrend voor inrichting, om het thuiswerkers naar de zin te maken. „Via ons is dat goedkoper.” Met het gelanceerde nieuwe concept Facilicom@Home wordt de aandacht gericht op schoonmaak, gezondheid coaching, connectiviteit (IT), veiligheid en ergonomische werkplekken. Onder de noemer Food & i komt daar catering bij.

Interesse voor inrichten thuiswerkplek

Een andere facilitaire grote dienstverlener zegt net te zijn begonnen met een speciale service voor het inrichten van thuiswerk-plekken. Het is ISS Facility Services met Home Space. Veel thuiswerkplekken zijn nu provisorisch ingericht, is de gedachte. „Met de laptop op de keukentafel, een slechte bureaustoel, geen goede werkhouding en muisarmen”, wordt een niet onbekend beeld geschetst. Het is meer dan een verkooppraatje, want de bewering wordt ondersteund door de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden die TNO samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek onder 10.000 werkende Nederlanders heeft afgenomen. Veel thuiswerkers beschikken niet over een goed ingerichte en ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek. Zo werkt 39 procent van de werknemers thuis op een eetkamerstoel. Vaak worden een nieuwe bureaustoel en verstelbaar bureau door de werknemer aangeschaft. De muis en het beeldscherm worden het meest door de werkgever verstrekt.

Met Home Space zegt ISS een veilige, efficiënte en aangename werkplek te kunnen garanderen. Woordvoerder Marcel Kalmeijer: „We hebben de eerste klant voor zeshonderd medewerkers al binnen. Dat pakker varieert van basic tot heel uitgebreid. Eventueel met een ergonomische coach die helpt met het goed afstellen van alles. Dat kan op afstand.”

Borrelbox populair

Zijn bedrijf heeft een breed aanbod gecreëerd voor de thuiswerkers. Daar vallen ook catering en hulp bij schoonmaak onder. „Als het gaat om catering gaat, noemen we dat Out of the box, met een keus uit onder meer lunchbox, vergader en -borrel-box.” De vraag is natuurlijk of in plaats op die centrale plek -het bedrijfsrestaurant- nu ineens overal broodjes zullen worden afgeleverd? Het kan dus, maakt Kalmeijer duidelijk, maar het populairst zijn tot nu toe de vergader- en borrelboxen. Ook omdat, stelt hij, dat voor de gewone lunch grotere concurrentie is van de broodjeszaak om de hoek dan voor een speciaal pakket. „Stel dat er een keer per maand een sociale activiteit is. Er bestaat behoefte om binding met elkaar te houden. Daar passen die thuis bezorgde boxen voor vergaderen en borrels bij. We spelen ook in op de feestdagen aan het eind van het jaar, mede daarom. Er is bijvoorbeeld een Sint-pakket voor catering ontwikkeld.”
„Op schoonmaakgebied bieden we voor de thuiswerker een cleaningkit. Deze kit bevat reinigingsmiddelen voor het schoonmaken van bureau, laptop en mobiele telefoon en een weekprogramma om de werkplek schoon te houden.”

‘Minder zwarte schoonmaak’

De branchevereniging voor schoonmakers OSB benadrukt dat de ‘switch’ van kantoor naar thuis voor facilitaire dienstverleners een interessante uitdaging is. Directeur Rob Rommelse: „Sommige ontwikkelingen zoals het zorgdragen voor een goede bureaustoel en andere manieren van inrichten voor thuiswerkers is niet nieuw, maar door corona gaat dat wel harder. Het past bij modern werkgeverschap.” Of die verschuiving van diensten in een kantoor naar thuis ook logisch is voor schoonmaken? „Het is minder gek dan sommige mensen denken. Denk aan een schoorsteenveger of een glazenwasser, die komen toch ook aan huis? Ook in de zorg is al langer een beweging naar het thuis helpen.”

Het gaat de OSB er niet om dat de schoonmaker van kantoor nu een op een alle medewerkers afgaat. „Er gaat zwart al heel veel geld om in het thuis laten schoon maken. Als je dat formaliseert, met hulp van de werkgever, is het heus niet gek dat op grote schaal schoonmakers aan de slag gaan ter vervanging van dit werk op kantoor. Met een fiscale regeling voor de werkgever moet het mogelijk te zijn competitieve tarieven hiervoor te krijgen.” „Het vraagt op politiek niveau echt een andere visie. Daarover zijn we in gesprek. Uiteraard ook kijkend naar de verkiezingsprogramma’s voor maart 2021. Tot nu toe is er op de gedachten positief gereageerd. Dat geldt ook voor de achterban. Leden zijn enthousiast. Dat merken we op regiobijeenkomsten. Schoonmaken voor thuiswerkers moet wel schaal hebben, wil het een succes worden.”