4

Blijft de organisatie bereikbaar?

We kunnen al een tijdje oefenen hoe om te gaan met het coronavirus. Afstand houden, mondkapjes, handen wassen of eenrichtingsverkeer voor een veilige circulatie in een gebouw: het zal inmiddels redelijk vertrouwd klinken. Maar hoe staat het met de bereikbaarheid? Lukt het telefonisch contact te leggen als buitenstaander met en organisatie? Hoewel het kantoorleven op gang komt, is de dagelijkse werksituatie voor velen nog niet normaal. Een aspect dat meteen moest worden aangepast is de orga...


6

Geen bordjes, maar een route

Er is weinig zo frustrerend als ergens de weg niet kunnen vinden. Wie van A naar B gaat wil daarin op een efficiënte manier ondersteund worden. Tegelijkertijd worden gebouwen en terreinen steeds complexer door hun uiteenlopende functies. Een goed bewegwijzeringsplan geeft houvast.  De Romeinen gaven wegen nogal beknopt aan, schrijft Onno W. Broers in zijn boek De Gevelstenen van Amsterdam. Cardus voor de straten van Noord naar Zuid, decimanus voor die van Oost naar West. Bij de h...


8

Week 28: Corona oplossingen

Op www.facilitairjournaal.nl/corona-oplossingen kunt u het gehele overzicht van de facilitaire corona oplossingen vinden.


9
Katern: Zorg facilitair

Ziekenhuizen schroeven digitale beveiliging op

Tal van ziekenhuizen in het land hebben door corona besloten hun digitale beveiliging op te schroeven. Ze merken in de praktijk van alledag dat internetcriminelen het virus als een middel zien om op allerlei manieren geld te verdienen. Zeker zorginstellingen vormen in deze periode een interessant doelwit. Zij wapenen zich daar nu massaal tegen. De Nederlandse ziekenhuizen hebben het de voorbije maanden met alle corona-perikelen flink voor de kiezen gekregen. Met alle extra druk die dit met...


16

Met een frisse blik kijken naar het parkeerterrein

Parkeren is geen noodzakelijk kwaad, het parkeerterrein hoort net zo goed bij een bedrijf als de koffieautomaat, het trappenhuis en de computersystemen. Hoe zorg je als bedrijf voor een goede parkeerplek voor bezoekers en medewerkers? Innovaties op het gebied van parkeren en mobiliteit geven inspiratie voor een nieuwe aanpak. Zoeken naar de parkeerplaats, bij de slagboom in de intercom schreeuwen naar iemand van de receptie en dan in een overvolle garage een plek zoeken: dat moet toch makk...


19
Katern: Overheid facilitair

Noord-Holland gebruikt data voor FM

Het facilitair bedrijf van de provincie Noord-Holland is gestart met data-analyse om de facilitaire dienstverlening te verbeteren. Door datagegevens te gebruiken komt er meer inzage in de behoeften en wensen van medewerkers én kunnen gerichtere afspraken met leveranciers worden gemaakt. Eind 2018 ging het facilitair bedrijf aan de slag met een meerjarenvisie voor het facilitair management. Gesprekken met externe partners en mensen binnen de eigen organisatie resulteerden in het vijf...


24

Het nieuwe venden

Het coronavirus heeft de wereld flink opgeschud. Allerlei vanzelfsprekende processen waren plots niet meer zo vanzelfsprekend. Naast lastige situaties en een heleboel uitdaging, levert een crisis echter ook altijd kansen. In crisistijd wordt namelijk volop geïnnoveerd. De creativiteit van ondernemers, uitvinders en gewone burgers slaat op hol, waardoor oplossingen ontstaan waarvan we later zeggen: ‘Waarom hebben we dat niet eerder bedacht?’ Op gebied van vending is ook het ee...


26

De juiste zonwering werkt in elk seizoen

De prille lente wordt zomer en ineens zijn die zonnestralen niet meer zo lekker op de werkplek. Met dichtgeknepen ogen achter de laptop werken en puffen van de warmte in een heet kantoor met de zon vol op het raam, kan dat niet anders? Daniëlle Koenekoop-Hogenbirk, binnenzonwerings-expert, weet er alles van. „De juiste zonwering houdt niet alleen de zon buiten, maar zorgt ook voor een fijn koel binnenklimaat, zonder dat mensen het idee hebben dat ze in een donkere ruimte moeten wer...


27
Katern: Onderwijs facilitair

Waslijst aan regels en maatregelen in hoger onderwijs

Universiteiten en hogescholen worstelen met de vraag hoe ze om moeten gaan met de 1,5 meter afstandsregels. Hoewel thuiswerken de norm blijft, worden steeds meer faciliteiten opengesteld. Dat leidt tot een waslijst aan regels. Net als middelbare scholieren moeten de studenten niet alleen van hun docent 1,5 meter afstand houden, maar ook van elkaar. Dat betekent dat er veel minder plek is in collegezalen, restaurants en klaslokalen. De Hogeschool Rotterdam versoepelde per 15 juni de regels....