Bedrijfsnieuws

Duurzame koffie dankzij project in Oeganda

Een meer duurzame manier van koffie maken. Dat is het doel van een koffieproject in Oeganda. In 2010 startten daar 200 koffieboeren met elk 300 plantjes. Een deel van de omzet gaat terug naar de Oegandese boeren en gebruikt voor machines en opslagloodsen.

Het project is een initiatief van Fortune Coffee dat dit jaar het vijfentwintigjarig bestaan viert. Dit jubileum grijpt de organisatie aan om in de koffieketen meer duurzame impact te maken. In de afgelopen 25 jaar werd er 3,9 miljoen kilo koffie verbruikt, zo’n 1,3 miljard kopjes. Er wordt zo duurzaam mogelijk geproduceerd en geleverd, onder andere via een snelgroeiende coöperatie in Oeganda.

Duurzame koffie

De koffieleverancier maakte al de keuze voor eerlijke koffie voordat duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen in opmars kwam. Zorgen voor de toekomst en de wereld staan daarbij centraal. De producten bevatten een erkend keurmerk, zoals Fairtrade of Rainforest Alliance. De verpakkingen bevatten duurzame synthetische materialen. Hierdoor worden de natuur en tropische regenwouden niet beschadigd. Daarnaast worden de koffieautomaten en waterfilters op een verantwoorde manier gerecycled.

Koffieplantage Oeganda

Een van de maatschappelijke keuzes is het koffieproject in Oeganda. In 2010 gingen 200 koffieboeren met elk 300 plantjes aan de slag. De Oegandese koffieboerin Betty Kalimi staat symbool voor de Kalimi Coffee die naar haar is vernoemd. Deze koffie is in 2018 opgenomen in het assortiment. Er is volledige transparantie in de keten van het productieproces: van de plantage tot aan het kopje koffie dat je drinkt. Een deel van de omzet gaat terug naar de Oegandese koffieboeren. Er zijn deelprojecten (mede) gefinancierd, zoals een koffieopslagloods, elektriciteitsmasten voor de koffiesorteermachine en een pickup-truck voor het ophalen van de koffiebonen. Inmiddels werken 2.000 koffieboeren samen in deze coöperatie en bouwen ze een eigen bestaan op.

Koffie en de toekomst

De koffieleverancier groeit verder. Binnen vijf jaar is de ambitie de afzet van koffie te verdubbelen. Ook komt er een experience-centrum over koffie.

Meer informatie
Nieuwsbank banner